22 December 2012

Dukun -part 2-




pintu dapur terbuka.kelihatan zaki berjalan lemah ke meja makan.

"zaki dah makan?mak ada masak lauk kegemaran zaki ni,siput sedut masak lemak keladi."kata rahimah
"kejap lagi la mak.zaki penat ni"kata zaki lalu mendaki tangga rumah ke ruang tamu
"zaki,pergi salin baju.nanti kamu datang sini,makan dengan ayah.paham"tegas hashim
"ye yah"kata zaki lemah
"penat sangat dia tu"kata rahimah melihat zaki berjalan
"jangan nak dimanjakan budak tu.awak tengok,sebab awak manjakan dialah dia jadi begitu.kene rasuk dek syaitan"kata hashim
"eh abang ni sampai ke situ lak,saya manjakan dia sebab saya sayangkan dia,dah dia je yang kita ada sekarang ni,sofiah pula sibuk belajar yang si zali tu tak payah nak cakaplah,sejak kahwin,nak menjenguk kita pun tidak"kata rahimah
"itulah awak,dulu awak manjakan juga si zali tu,sebab itulah dia jadi macam tu"kata hashim

awan mendung berarak perlahan,suasana suram mula menjelma.cahaya mentari pula kian larut.burung-burng bangau berterbangan pulang ke sarang.lampu jalan mula terpasang sendiri.sebentar lagi azan maghrib akan berkumandang.rahimah segera ke ampaian mengambil jemuran.lewat pula rahimah mengangkat jemuran pada hari ini.lampu di beranda rumah di pasang hashim.setelah itu hashim duduk di tangga hadapan rumah menantikan anak bongsunya pulang dari bermain bola.rokok yang di isapnya hanya tinggal puntung,lalu puntung tersebut dicampaknya ke bawah tangga rumah.

"cepat naik,mandi.kejap lagi dah nak masuk waktu maghrib ni"jerit hashim bila melihat kelibat zaki berjalan masuk ke halaman rumah
"baik yah"jawab zaki lalu berlari ke belakang rumah

kain tuala yang tersidai di belakang pintu di capai zaki.setelah menanggalkan pakaiannya,zaki membalut tubuhnya dengan tuala.zaki meluru ke dapur.

"baju-baju yang kotor tu masuk kat dalam baldi"kata rahimah bila melihat zaki menutup pintu bilik air.
"ye mak"jawab zaki

setelah selesai solat berjemaah,hashim selaku ketua keluarga dan imam membacakan doa.zaki dan rahimah hanya tunduk sambil 'mengaminkan' bacaan doa dari hashim.suasana begitu sunyi dan tenang.hanya suara hashim sahaja yang kedengaran di rumah itu.setelah selesai membacakan doa,tiba-tiba hidung hashim tertangkap bauan yang aneh.bauan yang begitu menusuk hidungnya.

"ayah,bau apa ni?"zaki bersuara
"syhh diam jangan tegur!"bisik hashim
rahimah mula ketakutan.
'asap kemenyan'detus hati hashim bila bauan tersebut diamatinya

tiba-tiba zaki berdiri terpacak.berdiri kaku sambil kepalanya tertunduk ke lantai.
"abang!"jerit rahimah
"awak diam,pergi ke dapur ambilkan saya segayung air!"arah hashim
"zaki bang,anak kita kene rasuk lagi bang!"kata rahimah
"saya cakap tu buatlah,pergi cepat!"kata hashim

rahimah berlari ke dapur sambil menanggalkan telekungnya.segayung air dari kolah diambilnya.

zaki mula bertindak ganas dan liar.zaki terlompat-lompat seperti monyet membuatkan rumah papan milik hashim itu bergegar.zaki kemudianya menatap wajah hashim.mata zaki kemerah-merahan,air liurnya meleleh keluar dari mulut.zaki menerkam ayahnya lalu menumbuk-numbuk muka ayahnya

"dia milik aku!!arghhh arghh"pekik zaki sambil menumbuk muka dan badan hashim
"keluar kau syaitan!"hashim menepis-nepis tangan zaki.zaki melompat ke arah dinding rumah

Pak imam segera ke rumah hashim setelah razak memberitahu pak imam bahawa anak hashim,zaki telah dirasuk.setelah turun dari motor razak,pak imam meluru masuk ke dalam rumah hashim.

"Astaghfirullah al-azim"pak imam beristigfar melihat zaki melekat ke dinding rumah papan itu seperti sedang bersedia untuk menerkam hashim yang terlentang di lantai rumah

pak imam membacakan beberapa ayat suci untuk menghalau syaitan yang merasuk zaki.zaki memandang pak imam.darah mula keluar dari hidung zaki.

"warghhh diam!!"jerit zaki lalu meloncat ke arah pak imam
"Allahu Akhbar"jerit pak imam lalu menolak badan zaki
badan zaki melayang ke udara.lalu terbaring kaku dilantai rumah.
"zaki!!"jerit rahimah melihat anaknya kini terbaring kaku
"bawa air tu!"arah pak imam.
air dalam gayung itu di bacakan pak imam dengan surah-surah tertentu.air tersebut kemudiannya di lumurkan ke muka zaki.darah yang mengalir keluar dari hidung zaki mula berhenti.

"kau dah pagarkan kawasan rumah kau ni?"tanya pak imam kepada hashim ketika menuruni anak tangga.
"sudah pak imam"kata hashim
"habis tu,bagaimana syaitan ini boleh menembusinya,kau ikut segala pesan aku?"tanya pak imam
"ye pak imam,saya ikut tertibnya"kata hashim
"memang kuat syaitan ini,patutlah susah untuk menangkapnya."kata pak imam
"habis tu apa yang perlu di buat lagi ni pak imam?"tanya hashim
mulut pak imam mula berkumat-kamit membacakan sesuatu.
"bawakan aku garam.cepat"arah pak imam.seketika kemudiaan hashim tiba dengan membawa sepiring garam
"dia masih ada di sekitar kawasan rumah ini"kata pak imam
"ye ke?"tanya hashim kelihatan sedikit takut.
pak imam tiba-tiba menoleh ke arah pokok belimbing di bucu kiri hadapan rumah hashim.
"pergi!!"jerit pak imam lalu melemparkan segengam garam ke arah pokok belimbing itu setelah garam itu dibacakan dengan ayat-ayat tertentu.

'WAAARRGGGGHHHHHH!!!!!'

suara jeritan aneh bergema di pokok belimbing itu,pokok berlimbing itu tiba-tiba bergoyang umpama di tiup angin taufan.
pak imam memejamkan matanya sambil mulutnya terkumat-kamit membacakan ayat suci.selepas itu pak imam mula mengelilingi kawasan rumah hashim sambil menaburkan garam tersebut
"rumah ini aku sudah buatkan pendinding.kamu banyak-banyak kan berdoa,baca yasin agar rumah ini tidak lagi di serang syaitan itu.jaga zaki itu baik-baik"pesan pak imam
"baik,terima kasih pak imam"kata hashim lalu berjabat tangan dengan pak imam
"eh,apa ni?tak usahlah hashim"kata pak imam lalu memulangkan kembali wang kertas berjumlah rm50 ke tangan hashim
"tak pe pak imam,pak imam ambil lah,ikhlas dari saya,pak imam sudi membantu saya"kata hashim
"tak payah,aku buat sebab aku ikhlas,biar Dia yang balas.razak tolong hantar aku pulang"kata pak imam kepada razak yang dari tadi senyap kerana takut
"baik pak imam"kata razak
"terima kasih pak imam"kata hashim
"sama-sama,ingat pesan aku ya,jangan lupa buat"pesan pak imam lalu membonceng motor razak

malam kian larut.suasana begitu sunyi,hanya kedengaran bunyian cengkerik sahut-sahutan.sesekali bunyi burung pungguk kedengaran,sedikit sebanyak menimbulkan rasa seram kepada rahimah yang duduk bersila disebelah anaknya yang sedang tidur.rahimah mengusap rambut anaknya.hashim pula sedang menuam mukanya yang bengkak akibat dipukul zaki yang dirasuk tadi.

"mak..tolong!tolong!"zaki tiba-tiba menjerit
"zaki,zaki kenapa ni nak?kenapa ni?"rahimah mula panik
"zaki,ayah ada kat sini ni nak"hashim menerpa mendapatkan zaki
"ermm ayah,mak..zaki takut"kata zaki yang sedar dari tidur
"kamu mengigau ni,ayah dengan mak kan ada ni,sudah ye nak,tidur"kata hashim
"zaki takutlah yah."kata zaki
"jangan takut,mak ada ni.dah tidur.dah lewat dah ni"pujuk rahimah
zaki mula memejamkan matanya semula.

-bersambung-

4 comments:

  1. adesss..xbesnye bce part by part..xley nk feeling2 a..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe maaflah saudara..bukan apa saya masih belum habis lagi taip cite ni..tu yg post part demi part..nnt kalo x post marah pula dorg hehe

      Delete
  2. hahah..at least dua part skli post ok gk..

    ReplyDelete