26 December 2012

Dukun -part 3-





Rahimah menuangkan air panas ke dalam teko,setelah 4 sudu gula di masukkan ke dalam teko itu,rahimah mengacau air teh O panas itu hingga larut gula pasir yang dimasukkannya tadi.rahimah menguap buat kali ke-5.rahimah sebenarnya tidak cukup rehat dan tidur kerana menjaga anak bongsunya,zaki yang dirasuk buat kali kedua pada maghrib semalam.nasi goreng diceduknya ke dalam sebuah mangkuk besar.hashim menuruni anak tangga ke dapur.rahimah hanya memandang hashim dengan pandangan kosong.

"saya rasa,biarlah zaki rehat sahaja di rumah pada hari ni bang.tak usahlah dia ke sekolah"kata rahimah sambil membetulkan sanggul rambutnya
"hurmm abang fikir pun begitu juga.biar dia duduk di rumah sahaja"kata hashim
"baguslah kalau abang setuju.nah,ada nasi goreng yang saya buat tadi.makanlah,nanti cakap kat hajar,saya tak buat kuih pada hari ni,esok lusa pun takde kot.sebab saya nak jaga zaki tu"kata rahimah sambil menuangkan air teh o panas ke dalam cawan
"baik,nanti saya cakap pada dia"kata hashim

~ ~ ~

Petang itu zaki tidak kemana-mana,ayah dan ibunya melarang zaki keluar bermain bola kerana takut diserang rasukan syaitan lagi.zaki hanya duduk ditangga rumah melihat ibunya,rahimah menyiram pokok-pokok bunga kertas,seri pagi dan kemboja.senyuman zaki mula terukir bila melihat rakannya yunus yang sedang mengayuh basikal masuk ke dalam halaman rumahnya.

"Assalamualaikum"jerit yunus
"Waalaikumsalam"jawab rahimah dengan zaki
"mak cik buat apa tu?"tanya yunus yang sememangnya mudah ramah
"siram pokok bunga,mak kau dah balik kerja ke?"tanya rahimah
"belum lagi makcik,ayah saya baru je pergi mengambil mak kat kilang"jawab yunus lalu menongkat basikalnya
"kau tak main bola ke yus?"tanya zaki
"tak,malas lah aku nak main,lagipon padang tu penuh dengan tahi lembu.aku rasa lembu Pak cik Dol berkhemah kat padang tu malam tadi,tu yang banyak tahi lembu tu hehe"yunus ketawa
"hehehe"zaki turut tertawa
"kau kenapa tak pergi sekolah pagi tadi?"tanya yunus lalu duduk disebelah zaki
"aku tak sihatla"jawab zaki
"dengar cerita kau kene rasuk lagi,betul ke?"tanya yunus
"yela,aku kene rasuk.tu yang aku tak pergi sekolah tu"cakap zaki
"kau dah berubat dengan pak wardi"tanya yunus
"belum"cakap zaki
"baik kau pergi,dulu fitri budak 6 Cempaka pun kene rasuk juga,lepas dia pergi berubat dengan pak wardi,dah baik dah kan"kata yunus
"sape yang pergi berubat dengan pak wardi, yunus?"tanya rahimah
"fitri mak cik"kata yunus
"fitri?fitri mana?"tanya rahimah lagi sambil berjalan merapati zaki dan yunus yang duduk di tangga rumah.
"fitri budak kelas 6 cempaka,anak mak cik latifah"sampuk zaki
"oo anak si tipah,baik ke anak dia bila berubat dengan pak wardi"tanya rahimah
"baik mak cik,lebih kurang 5 ke 6 kali dia pergi berubat lepas tu terus baik"kata yunus
"mesti mahal kan"cakap rahimah
"sape tu mak?"zaki menyampuk
"sape?mana?"tanya rahimah kepada anaknya
"tu yang kat pokok belimbing tu"tunjuk zaki ke arah lembaga hitam yang bersembunyi di balik pokok belimbing.
"mana?aisyhh kamu ni,tak de sapela kat situ"kata rahimah yang mula kelihatan pucat
"tapi.."
"tak de sapela kat situ zaki,ni yunus tolong mak cik,kamu pergi ke pekan,panggil pak cik hashim,suruh dia balik sekarang"pinta rahimah
"ba..baik mak cik"yunus tergagap-gagap takut.tiada siapa di pokok belimbing itu.bagaimana pula zaki boleh mengatakan ada orang di situ.
yunus segera mengayuh basikalnya menuju ke pekan.

Rahimah mengarahkan zaki masuk ke dalam rumah.senja bakal melabuhkan tirai.jam di dinding tepat menunjukkan waktu 6.30 petang.rahimah menelefon khadijah,watie dan razak untuk datang kerumahnya.azan maghrib bakal berkumandang,namun bayang hashim masih tidak kelihatan.rahimah mengarahkan zaki supaya mandi.pintu rumah rahimah di ketuk-ketuk.

"imah,kau ok ke?mana zaki?"tanya khadijah di depan muka pintu
"masuklah kak,watie,razak jemput masuk dulu.zaki ada kat dalam bilik air tu,tengah mandi"kata rahimah
"apa sebenarnya dah jadi ni kak?"tanya razak
"petang tadi,zaki cakap dia ada nampak orang ke kelibat ke kat pokok belimbing tu.seram akak ni"kata rahimah
"habis tu kau nampak ke?"tanya watie
"tak"jawab rahimah
"mana laki kau?"tanya khadijah
"dalam perjalanan balik kot,sebab saya telefon handphone dia tapi tak di angkatnya,mesti tengah bawak kereta balik,lagipon saya dah suruh yunus,kawan si zaki ni panggil abang hashim balik rumah"kata rahimah
"kejap lagi dah nak azan ni,kau dah panggil pak wardi?"tanya watie
"belum,lagipon abang hashim kan melarang aku panggil pak wardi tu"kata rahimah
"kau ni imah,ini untuk kebaikan anak kau juga,tak kan kau nak biarkan anak kau di rasuk lagi"khadijah tegas
"ni si zaki tu mana?lama benar dia mandi"sampuk razak
"zaki!! zaki!! dah sudah mandi ke belum?"jerit rahimah dari ruang tamu rumah
senyap.
"zaki!! oo zaki,dah habis mandi ke belum nak?"jerit rahimah lagi
"aku rasa,baik kita pergi tengok zaki tu"kata khadijah

pintu bilik air yang di perbuat dari zink rumah itu diketuk-ketuk razak sambil memangil zaki.namun senyap.tiada jawapan dari zaki.hanya bunyi air yang mencurah keluar dari pili memenuhi kolah mandi.matahari mulai terbenam,bunyi burung gagak dibelakang rumah mengejutkan mereka.rahimah mula risau

"zaki,kamu buat apa tu nak?jawab zaki,mak panggil ni"rahimah pula mengetuk pintu bilik air itu.
"saya tak sedap hati ni kak,apa kata kita buka je pintu ni"kata razak
"baiklah,tapi pintunya berkunci,macam mana nak dibuka?"tanya rahimah.kelihatan jelas dimukanya sedikit pucat dan takut
"akak ada dawai ke?tak pun sudu besi,bagi kat saya biar saya umpil selak pintu ni"kata razak
"baiklah,akak pergi ambilkan sudu"kata rahimah lalu bergegas ke para dan mengambil sudu
"kau nak buat macam mana tu razak?"tanya watie
"aku tau la"kata razak
"ini dia"rahimah menghulurkan sudu kepada razak

razak membengkokkan sudu itu seperti angka '7' atau huruf 'L' lalu razak mengumpil selak pintu dari celahan dinding bilik mandi.hampir seminit kemudian pintu itu berjaya dibuka razak.alangkah terkejutnya mereka melihat zaki terbaring terlentang dalam keadaan bogel di lantai bilik mandi.muka zaki pucat.matanya terbeliak tidak berkelip,bibirnya biru terketar-ketar seolah-olah kesejukan dan ketakutan.


~bersambung~

No comments:

Post a Comment