22 January 2013

Dukun -part8-




suasana sedikit hangat pada sebelah tengahari.ramai murid berpusu-pusu ke kantin sekolah untuk membeli makanan.waktu rehat hanyalah 20 minit sahaja,maka ramai murid berebut-rebut untuk membeli makanan.namun,ada juga yang membawa bekalan makanan dari rumah yang dijadikan juadah untuk mereka jamah pada waktu rehat itu.

Zackruddin berjalan perlahan ke bilik guru.setelah selesai zackruddin mengajar dua buah kelas pada pagi itu,pada waktu rehat ini dia tidak kemana-mana. Hanya terus menuju ke bilik guru sambil membawa briefcase miliknya.

“macam mana cikgu,1st day mengajar di sekolah ini?”tegur seorang cikgu perempuan ketika zackruddin menyusun kertas-kertas latihan di atas mejanya.
“oklah,belum lagi habis sehari.harap selepas rehat ni segalanya lancarlah”kata zackruddin sambil tersenyum hingga menyerlahkan lesung pipitnya
“harap-harap begitulah,biasalah cikgu murid-murid kat kawasan luar bandar ni memang tak sama seperti murid di bandar.murid di sini agak perlahan sedikit penerimaan mereka”
“tapi murid disini lebih menghormati gurunya.murid dibandar kurang sedikit.dah berapa lama cikgu zurinawati mengajar disini?”tanya zackruddin
“zurin sudah cukup.hehe saya dah lama mengajar disini.hampir tujuh tahun cikgu,lepas je dapat jawatan sebagai guru ni,terus saya di tempatkan disini,sehinggalah hari ni”kata zurinawati sambil tersenyum
“oh baguslah kalau begitu”kata zackruddin
“cikgu dah makan?kalau belum marilah kita makan sama”ajak zurinawati
“tak mengapalah cikgu saya masih kenyang lagi ni.cikgu pergilah dulu”kata zackruddin
“betul ni?atau cikgu nak saya bungkuskan pape?”tanya zurinawati lalu berdiri
“tak pe saya ok”kata zackruddin
“cikgu zackruddin”panggil seorang murid perempuan lalu menghampiri meja zackruddin
“ye saya,ada apa?”tanya zackruddin
“tadi guru besar ada cakap yang cikgu sekarang adalah guru kelas kami”kata perempuan itu
“ermm saya pergi dulu ye cikgu”kata zurinawati
“baiklah”
“bila guru besar cakap kat awak?”tanya zackruddin
“tadi cikgu.”kata murid perempuan itu
“awak dari kelas mana?”tanya zackruddin
“dari kelas 6 Cempaka cikgu”
“nama apa?”
“Mastura cikgu”
“baiklah,mastura pergi kelas dulu,nanti cikgu datang ye”
“baik cikgu”

~ ~ ~

rahimah menyeduk nasi ke pingan zaki.rahimah tersenyum riang melihat anaknya semakin berselera makan makanan yang dimasaknya.jika sebelum ini,zaki tidak berselera menjamu makanan yang dimasaknya,kini zaki kelihatan begitu berselera malah menambah nasi sepingan lagi.

“sedap ke mak masak ni?”tanya rahimah
“sedap mak”jawab zaki sambil mengunyah makanan dalam mulutnya
“kalau macam tu,makan banyak-banyak,mak memang masak khas untuk zaki”kata rahimah sambil mengusap-gusap rambut zaki
“wah,berselera kamu makan,sedap ke zaki?”tanya hashim yang baru pulang dari berniaga
“sedap yah”kata zaki
“kalau macam tu makan banyak-banyak,ayah nak anak ayah ni kuat nanti haha”kata hashim sambil tertawa kecil
“sape yang jaga kedai tu bang?”tanya rahimah
“abang suruh si mustakim jaga.lepas je dia selesai susun kotak-kotak tadi,abang suruh dia jaga.banyak lauk awak masak hari ni”kata hashim lalu duduk di kerusi
“yela saya masak banyak ni pun sebab nak bagi si zaki ni makan.biar gemok sikit budak ni.”kata rahimah lalu meletakkan pingan yang berisi nasi di hadapan hashim
“yela,makan banyak-banyak ye zaki.”kata hashim
“baik yah”kata zaki sambil menceduk lauk ikan tenggiri masak asam pedas
“ni bang,jangan lupa,petang ni bawa zaki ke rumah dukun pak wardi,budak ni kene berubat lagi biar pulih nanti”kata rahimah
“ye saya tau,petang ini saya bawalah dia”kata hashim

~ ~ ~

pak wardi mengelap peluhnya dengan baju lusuh yang tersidai di ampaian dalam pondoknya. Pak wardi menghidupkan api dihujung putung rokoknya. Air botol diteguknya sedikit.dadanya berombak-ombak sedikit.

“ayuh bangun,sudah sore ni”kata pak wardi lalu menepuk punggung fitri
“kejap lagi la pak,saya penat ni”kata fitri yang tertiarap tanpa pakaian
“nanti ibu mu tertanya-tanya mana perginya kamu,lihat sudah sore ni,bentar lagi anak-anak mahu pulang dari sekolah”kata pakwardi lagi
“yela”kata fitri lalu berdiri sambil memakai pakaian sekolahnya
“sudah,lebih baik kamu pulang aja.nanti kita ketemu lagi ya”kata pak wardi
“ok”jawab fitri lalu mengambil basikalnya dan mengayuh pulang ke rumah.
“malam ini aku harus siap sedia,harus ku gagah bertarung nanti bagi menghadapinya”monolog pak wardi ketika melihat fitri mengayuh basikal ke rumah.


~ ~ ~

Zackruddin hanya diam memandang murid-murid di dalam kelas 6 Cempaka. Murid-murid juga tidak bercakap,hanya membisu menatap wajah guru kelas mereka yang baharu. Zackruddin kemudianya mengeluarkan buku log kelas 6 Cempaka dari briefcasenya.

“baiklah,seperti yang kamu semua sedia maklum,saya merupakan guru kelas kamu yang baru. Guru kelas kamu iaitu cikgu Aisyah sudah berpindah dari sekolah ini.saya akan mengajar kamu matematik mulai dari hari ini.Faham?”tanya zackruddin sambil melangkah ke hadapan kelas.
“sekarang saya nak kamu semua keluarkan buku latihan matematik kamu.saya tau cikgu aisyah ada memberi kamu semua latihan bukan?jadi saya nak kamu semua hantar buku tersebut sekarang,ketua kelas sila kutip buku”arah zackruddin.
“cikgu,ketua kelas tak datang cikgu”jerit seorang murid lelaki
“tak datang? Sape ketua darjah bagi kelas kamu?”tanya zackruddin
“fitri cikgu,dan saya pula penolong dia”kata mastura
“hurmm ok,kamu kutip buku latihan dan hantarkan ke meja saya,kalau tak larat nak bawa suruh seorang murid tolong kamu”kata zackruddin

zackruddin kembali duduk di meja guru.telefon bimbitnya dikeluarkan dari poket seluar. Sms dari isterinya dibaca

'abg,mlm nnt syg tdo umah zita.syg ada keje nk wat dgn dia.tp syg hrp abg dpt call syg mlm ni.skjp pun jd le'

zackruddin memejamkan matanya sebentar.zackruddin sedikit letih pada hari ini.keadaan bangunan sekolah yang terletak di kawasan bukit sedikit sebanyak memenatkannya.

“baiklah kelas,saya akan berjumpa dengan kamu esok. Jadi saya nak kamu semua baca dan fahami tentang topik Pecahan.esok saya nak buat kuiz”kata zackruddin lalu berdiri.

~ ~ ~

Hujan masih lebat membasahi bumi.keadaan malam yang suram itu sedikit sebanyak mendatangkan perasaan seram pada zaki.kereta yang dipandu hashim bergerak perlahan di jalan tanah merah yang penuh dengan lopak-lopak air.hanya jalan ini yang menuju ke rumah dukun pak wardi.

Pancaran kilat sambung menyambung di langit gelap,bunyi guruh berdentum dilangit kedengaran jelas.akhirnya kereta yang dipandu hashim tiba di perkarangan rumah usang dukun pak wardi.

“Assalamualaikum pak wardi!”jerit hashim sambil menguncupkan payungnya
“Waalaikumsalam,jemput masuk”pak wardi muncul di muka pintu
“mari naik zaki”ajak hashim kepada anak bongsunya
“silakan duduk hashim”perlawa pak wardi
“hujan lebat benar pak,susah juga saya nak mencari rumah pak wardi ni”kata hashim
“rumah aku ni di hujung kampung.jalannya tidak berturap.bila hujan sudah pasti jalannya lecak,lagi pula di rumah aku ni masih belum ada elektrik”kata pak wardi sambil mengasapkan kemenyan
“betul tu”kata hashim.

Dentuman petir dilangit mengoyahkan semangat zaki. Zaki kelihatan ketakutan. Suasana suram rumah pak wardi amat menakutkan. cahaya lampu pelita minyak tanah sekejap terang sekejap malap sebab di tiup angin kuat dari luar rumah yang masuk melalui celahan rumah papan pak wardi.

“boleh kita mulakan sekarang?”tanya pak wardi
“sudah tentu”jawab hashim
“zaki,kemari kamu,datang dekat padaku”arah pak wardi
“ayah..”zaki gementar
“jangan takut,ayah ada ni,kamu nak baik tak?kalau nak baik,ikut cakap dukun pak wardi ni”kata hashim

zaki mengesot sedikit demi sedikit ke hadapan pak wardi. Pak wardi membacakan jampi serapahnya. Asap kemenyan di tiup ke arah zaki. Zaki mengigil ketakutan.

“wargghhhh” jeritan kuat kedengaran dari luar rumah pak wardi. Hashim sedikit terkejut. Mata pak wardi terbeliak bulat memandang atap zink rumahnya. Air mata zaki mula mengalir.zaki benar-benar ketakutan.

“tak boleh jadi. Syaitan ini cuba merasuk anak kamu kembali.aku harus berbuat sesuatu untuk menghalangnya!”pak wardi memandang hashim
“bapak nak buat apa pun buatlah agar anak saya tidak lagi dirasuk syaitan ini”kata hashim
“ayuh zaki,ikut aku ke 'kamar perlindungan' untuk mengubati kamu”arah pak wardi
“ayah..zaki takut yah,zaki tak nak!”zaki menangis
“tak pe nak,ayah ada kat luar,ayah tunggu kamu”pujuk hashim
“kamu tunggu di sini hashim.jangan kamu bergerak dari tempat duduk mu,walau apa pun yang terjadi faham?!”
“faham pak”kata hashim sambil menelan air liurnya

hujan masih membasahi bumi. Renyai-renyai diluar rumah pak wardi. Tangan zaki dipimpin pak wardi ke 'kamar perlindungan' . Zaki hanya mengikuti pak wardi tanpa bersuara.

“sekarang aku nak kamu buka baju dan seluar kamu,pakey kain sarung ini.kemudian duduk di atas katil itu”arah pak wardi
pak wardi kemudiannya membaca mantera. Bilik 'kamar perlindungan' itu di selubungi dengan asap kemenyan. Zaki yang sudah memakai kain sarung itu kemudiannya duduk di atas katil. Tiba-tiba asap kemenyan hilang dari bilik itu. Api dari pelita minyak tanah yang ada di dalam bilik itu mati secara tiba-tiba.

"arghh"zaki menjerit ketakutan.
"pejamkan mata kamu zaki,setan itu sudah muncul dan cuba merapati kamu"arah pak wardi.zaki memejamkan matanya rapat-rapat.
"pergi.jangan kau gangu anak ini lagi! pergi!"pak wardi menjerit ke arah lembaga hitam yang bertengek di kepala katil.
"arghhh"lembaga hitam itu kemudiaannya ghaib.
"tanggalkan kain pelikat mu itu zaki"arah pak wardi
"kenapa pak?"tanya zaki yang matanya masih terpejam
"aku bilang tanggalin kain itu sekarang!setan itu kini mula masuki tubuhmu"kata pak wardi
"hah?! baik pak!"zaki segera menanggalkan kain pelikat yang dipakainya lalu dicampak ke hujung katil.
"aku ingin kamu senyap,dan jangan bersuara sedikit pun,jika tidak setan ini tidak akan keluar dari tubuhmu"pesan pak wardi
zaki menangguk faham.

Pak wardi mengasapkan badan zaki yang berbogel itu dengan asap kemenyan.kepala zaki ditekup pak wardi.pak wardi kemudiaannya menyapu muka zaki dengan asap kemenyan.setelah selesai berbuat begitu.tempat kemenyan kemudiaanya di letakkan di atas para di sebelah katil. pak wardi kemudiannya menekan-nekan dada zaki.zaki hanya diam.mata zaki terpejam rapat.begitu juga dengan mulutnya.pak wardi kemudiaanya memegang peha zaki.sambil mulut pak wardi terkumat-kamit membaca jampi tanganya memicit-micit peha zaki.

pak wardi kemudiannya mengusap-gusap kelakian zaki.zaki sedikit terkejut,namun hanya diam dan tidak bersuara.seketika kemudian zaki merasakan kelakiannya menjadi hangat dan berlendir.dari hujung membawa ke pangkal.zaki masih diam.kelakian zaki kian mengeras zaki tidak bersuara.pesanan dan arahan dari pak wardi diturutinya.zaki mula mengetap bibirnya.rasa takutnya semakin lama semakin hilang.rasa takutnya bertukar menjadi rasa yang tidak pernah di rasakannya sebelum ini.dada zaki berombak-ombak tenang.tanganya sekejap-sekejap mengengam dan meramas kain cadar yang menjadi alas katil.kepala zaki sedikit terangkat-angkat menahan rasa pelik ini.

zaki semakin hanyut melayan perasaan baru ini.rasa yang begitu berlainan dan begitu menikmatkan bagi zaki.zaki mengigit bibirnya.dahi zaki berkerut-kerut melayan perasaan ini.zaki semakin tidak keruan.tidak pernah zaki merasakan begini.kelakiannya bersilih ganti terbenam dengan sesuatu yang aneh yang hangat dan berlendir.badan zaki mula tergeliat.zaki tidak tahu apa yang dilakukan pak wardi kepadanya.matanya tertutup rapat.langsung tidak dibenarkan buka oleh pak wardi.

'aermm ah'akhirnya zaki mendesah.bibirnya tidak terkawal untuk ditutup rapat.

"diam!"arah pak wardi.

zaki menjadi takut kembali kerana pak wardi menengkingnya.

perassan baru itu kembali menyaluti zaki.kelakian zaki mula memberi eraksi baru.tidak pernah zaki merasakan begini.kelakiannya kini berdenyut hebat.zaki meramas kuat kain cadar.kepala zaki sedikit terangkat.peha zaki mula mengejang keras.perassan baru itu mencapai kemuncaknya.serentak itu kelakian zaki mula mengembang dan berdenyut-denyut hebat mengeluarkan sesuatu ke dalam rongga hangat yang mengemam kelakianya itu.begitu banyak sekali kelakian zaki mengeluarkan sesuatu yang dirasakan zaki seperti cecair yang dirasakannya seperti air kencing namun lebih lendir dan likat.

"arghh ahh ahhh"zaki mengerang seraya kelakiannya itu gagah memancutkan lendiran kedalam rongga hangat yang membenam dan mencengkam kelakiannya itu.

"sudah ku bilang jangan bising!"marah pak wardi
"ma..maa maaf pak"kata zaki tergagap takut dan cuba mengawal perasaannya
"tak guna,setan itu sudah terlepas kembali"kata pak wardi
"apa?"zaki kembali menjadi takut.
"sudah!biar aku usirnya keluar dari tubuhmu..buka mulutmu luas-luas"arah pak wardi

zaki membuka mulutnya seluas yang mampu.pak wardi kemudiaannya mengesat mulutnya yang bersisa lendiran dari kelakian zaki dengan kain sarung hitam yang ditanggalnya.kain sarungnya di campak ke lantai.pak wardi mendaki badan zaki.buah limau yang di belahnya sebentar tadi dimabilnya dari bekas kemenyan.buah limau itu dipicitnya lalu disapukan air limau itu ke senjata miliknya.setelah selesai,pak wardi kemudiaan menghunus senjatanya tepat ke arah mulut zaki yang terbuka luas itu.

"jangan di ludah,jangan ditolak,jangan ditepis,kamu harus mengemamnya hingga hilang rasa masamnya"arah pak wardi kepada zaki

zaki tidak bergerak.benda yang terhunus dimulutnya dikemam.tebal,hangat dan masam benda yang dikemamnya itu.sesekali lidah zaki tergesel-gesel benda itu.kemudiaanya benda itu terhunus masuk dan tersorong keluar dari muluntnya.zaki tidak bersuara.sesekali zaki tersedak dan memuntahkan benda tersebut namun pak wardi menghunus kembali senjatanya ke dalam mulut zaki.dahinya mula berpeluh tanganya sekali lagi meramas-ramas cadar.rongga mulut zaki dipenuhi dengan benda tebal yang tumpul dan hangat serta masam.sesekali lidah yunus merasakan masin.air liur zaki mula keluar dari mulutnya akibat dari sorong masuk keluar benda tersebut.mata zaki berterusan pejam.hampir setengah jam mulut zaki diperlakukan begitu..

"kamu juga harus telan lendiran yang bakal keluar dari senjata ini.tujuannya untuk memaksa setan ini tidak terus berada di dalam perut kamu.ingat harus telan!"pesan pak wardi kepada zaki.

makin lama mulut zaki mula kebas.zaki penat membuka mulutnya dan menahan tusukan senjata yang dikatakan pak wardi itu yang sesekali mengenai anak tekaknya.beberapa kali zaki hampir tersedak,namun takut dimarahi pak wardi.zaki diam dan akur menerima tusukan dan tujahan benda tumpul itu yang keluar masuk dari mulutnya.seketika kemudian,zaki merasakan aneh bila benda tersebut sedikit mengembang di dalam mulutnya.akhirnya sekali tusukan,benda tersebut memancut keluar lendiran hangat dan sedikit hanyir ke dalam mulut zaki.zaki mula tersedak.zaki segera menelan lendiran hangat tersebut setelah di suruh pak wardi.

~bersambung~

2 comments: