24 February 2013

Dukun -part 15-





Kereta Proton Waja berwarna putih berhenti di luar pintu pagar rumah sewa zackruddin. Zackruddin tersenyum melihat kenalan lamanya keluar dari kereta itu.

“Assalamualaikum zack”asri memberi salam
“Waalaikumsalam asri,jemputlah masuk”kata zackruddin lalu bersalaman dengan asri.

Zackruddin membawa sebotol air berkarbonat ke ruang tamu. Asri hanya memandang segenap isi rumah tanpa sebarang reaksi dari wajahnya. Mungkin permandangan sebegini sudah biasa buatnya,permandangan biasa rumah orang-orang bujang.

“jemput minum”zackruddin menuang air tersebut ke dalam gelas.
“terima kasih.”jawab asri
“terima kasih asri,sebab awak sudi bantu saya lagi”kata zackruddin
“tak ade apelah sangat ni zack,saya hanya membantu awak yang berada dalam kesusahan je”kata asri
“awak free ke untuk 3 hari ini?”tanya zackruddin
“free, setelah saya batalkan segala rancangan saya”kata asri
“maaf menyusahkan awak,saya jadi serba salah sekarang”kata zackruddin
“tidak mengapa,saya datang untuk membantu.lagipun sudah lama saya tidak ketemu kawan saya yang kacak ni hehehe”asri tertawa kecil.
Zackruddin tersenyum.zackruddin memandang wajah asri.sejenak zackruddin dapat mengimbau kenangan hitam yang terjadi kepadanya dulu.
“tak sangka perkara begini berulang lagi”kata zackruddin
“ini semua ujian dari-Nya”kata asri
“hati saya tak tenteram,saya tak boleh hadapi benda ini seorang,sebab itu saya perlukan bantuan dari awak”kata zackruddin menekup mukanya
“awak kena kuatkan semangat,hadapi dengan tenang.jangan nak fikirkan hal lama,itu semua sudah jadi sejarah.awak jangan toleh kebelakang,jangan toleh pada sejarah hitam awak,awak sendiri sudah berjanji dengan saya untuk berubah,dan kini awak sudah berada di tahap yang terbaik. Tak kan awak nak kembali ke takuk lama. Terus dibelengu dengan noda hitam itu lagi?”tegas asri, zackruddin berpaling dari menatap wajah serius asri.

Asri melihat air muka zackruddin yang berubah dari riang ketika melihatnya keluar dari kereta dan kini mula sunggul. Jejaka kacak yang dikenalinya sejak di Universiti lagi, merupakan jejaka yang digilai ramai wanita.zackruddin tidak pernah serius untuk mempunyai hubungan istimewa dengan wanita.

Asri merupakan teman sebilik zackruddin faham benar dengan sikap sebenar zackruddin. Asri tidak pernah memandang hina pada zackruddin walaupun asri tahu perkara sebenar mengenai diri zackruddin. Sesungguhnya pemuda kacak ini begitu sempurna diluarannya namun hakikatnya zackruddin sebenarnya bukanlah seorang lelaki sejati yang bernalurikan normal.

Ye, nafsu zackruddin sebenarnya menjurus kepada kaum sejenisnya. Zackruddin seorang lelaki yang bernalurikan songsang. Asri tidak merasa jijik bila kaum sejenisnya itu meminati sendiri terhadap kaumnya sendiri. Masih segar dalam ingatan asri lagi tetang peristiwa yang mendedahkan sifat sebenar zackruddin. Segala-galanya bermula pada suatu malam ketika di kolej,asri menuju perlahan sambil memegang kemas sebuah baldi yang berisi pakaiannya untuk dicuci. Setibanya asri disebuah tandas,asri meletakkan baldi itu di atas sinki batu panjang. Ketika asri mengeluarkan pakaian-pakaiannya,telinga asri tertangkap dengan bunyi erangan di dalam sebuah bilik tandas yang terletak dihujung sekali. Asri memberanikan diri merapati bilik tandas itu.

'ermm uhh ermm uhh' suara erangan kedengaran semakin jelas. Asri memberanikan diri untuk menolak pintu tandas itu. Degupan jantung asri makin rancak bila pintu tandas yang ditolaknya itu tidak berkunci.

“Astaghfirullah al-azim!!” terpacul kalimah itu dari mulut asri bila dua bebola matanya tertangkap kepada pasangan lelaki yang sedang berpelukan sambil berbogel.

“zack?!!”asri tidak percaya melihat susuk sasa zackruddin sedang berbogel dengan seorang lagi lelaki yang berbogel sambil senjata zackruddin tertusuk di punggung lelaki itu.

Lelaki itu terkejut seraya mencapai tualanya lalu berlari keluar dari tandas itu dengan kelam-kabut.

“asri..maafkan saya, tapi saya boleh jelaskan”kata zackruddin yang berwajah pucat sambil menutup kemaluannya.

Kejadian itu sedikit sebanyak memberi impak pada diri asri. Hampir seminggu jugalah asri tidak bertegur sapa dengan zackruddin,asri cuba melarikan diri dari bertembung dengan zackruddin.malah selama itu juga asri tidak pulang kebilik dan bermalam di bilik rakannya yang lain.

Namun asri menjadi serba salah, asri tidak berhak menghukum rakannya. Asri bersolat minta petunjuk dariNya. Akhirnya tergerak hati asri untuk membantu zackruddin. Setelah berbual panjang, akhirnya asri berjaya memujuk zackruddin untuk berubah. Asri sentiasa menyokong zackruddin supaya berhenti melangkah ke dunia songsang. Asri memberikan tumpuan kepada zackruddin untuk berubah.

Akhirnya zackruddin berjaya,setelah hatinya tertawan dengan seorang gadis,sifat gadis itu berjaya membuka hati zackruddin untuk mencintai kaum hawa setelah sekian lamanya pintu hati itu terkunci. Kini zackruddin sudah berkahwin dan berjaya meneruskan kehidupannya sebagai seorang lelaki sejati.

“awak tahu kan asri,saya akan jadi lemah tanpa sokongan dan bantuan dari awak”kata-kata zackruddin itu berjaya memusnahkan lamunan yang menyelubungi pemikiran asri tadi.
“awak jangan risau,saya ada.saya akan bantu awak sedaya upaya”kata asri.
“terima kasih asri”kata zackruddin lalu tersenyum
“sama-sama,ermm bila program itu bermula?”tanya asri
“dua hari lagi.sebab itu saya perlukan pertolongan dari awak,saya nak awak bantu saya untuk selamatkan budak itu dari terus menjadi mangsanya lagi”kata zackruddin

~         ~         ~

sebuah beg pakaian bersaiz besar di bawa zaki ke kereta gen2 milik ayahnya. Zaki yang lengkap berpakaian melayu membuka pintu belakang kereta itu. Beg tersebut diletakkan di tempat duduk penumpang. Zaki melihat mentari senja yang sudah tengelam di ufuk barat. Cahaya jingga bercorak abstrak semakin hilang dibenam kegelapan malam. Waktu maghrib bakal tiba tidak lama lagi.

“zaki cepatlah masuk ke dalam kereta tu,dah lewat ni”jerit rahimah
“ye mak”jawab zaki lalu meluru masuk ke dalam kereta
“abang,macam mana ni,esok malam zaki kene berubat dengan dukun pak wardi”kata rahimah
“saya tahulah nak cakap dengan cikgu dia nanti”kata hashim
“baiklah bang,hati-hati bawa kereta itu. Nanti kita maghrib sama2”kata rahimah lalu mencium tangan suaminya

zaki hanya melihat ibubapanya dari dalam kereta. Riak muka zaki seakan lega kerana dia tidak perlu berjumpa dengan dukun pak wardi lagi. Entah mengapa zaki seakan trauma untuk berjumpa dengan dukun pak wardi. Zaki takut untuk berubat dengan dukun pak wardi. Zaki tidak melalui keperitan dan kesakitan ketika berubat dengan dukun pak wardi.

Zaki masih terbayang lagi kejadian pada malam itu. Dalam kegelapan malam,sesuatu objek tumpul tebal yang hangat merodok lubang punggungnya berterusan,masih terasa saat objek itu terbenam timbul di dalam lubangnya. Begitu perit dan sakit. Namun setelah dinasihatkan pak wardi,zaki masih merahsiakan kejadian itu dari sesiapa termasuk ibu dan ayahnya,namun zaki telah memberitahu zackruddin mengenai hal ini. Zaki risau jika dia akan dirasuk lagi kerana sudah membocori rahsia perubatan dukun pak wardi.Lamunan zaki terhenti bila pintu kereta dibuka ayahnya.

~        ~        ~

keadaan di dalam dewan sedikit riuh,pelajar-pelajar sibuk berbual dan bergurau sesama mereka. Mereka begitu teruja kerana ini merupakan pengalaman pertama mereka bermalam disekolah. Keadaan mula terkawal dan menjadi senyap bila guru besar dan beberapa guru masuk ke dalam dewan tersebut.

“Assalamualaikum semua”
“Waalaikumsalam guru besar”jawab semua murid
“semua dah angkat wuduk ye? Sebab selepas ini kita akan terus solat maghrib dan kemudian akan diberi taklimat,dan selepas taklimat kita akan solat isyak dan seterusnya berehat untuk makan malam,selepas itu akan diberi taklimat sekali lagi oleh guru-guru kelas kamu”kata guru besar
“selain itu saya ingin memperkenalkan kepada kamu semua, seorang ustaz dari UiTM yang dijemput khas bagi turut sama menyertai aktiviti ini. Di persilakan ustaz Asri bin Haji Idris”
“terima kasih tuan,saya merupakan ustaz dan seorang pensyarah di UiTM yang akan bersama dengan kamu bermula dari malam ini.jadi tanpa melengahkan waktu,sekarang pun sudah tiba waktu maghrib,saya ingin menjemput sesiapa untuk melaungkan Azan”

Suasana malam itu sedikit dingin dari biasa,barangkali hujan mungkin akan turun tidak lama lagi. Semua murid kini tekun mendengar taklimat dari Cikgu Hamdan mengenai susun atur tempat tidur masing-masing, semua murid lelaki akan ditempatkan di dalam satu bilik,dan semua murid perempuan pula di tempatkan dibilik yang berasingan yang tidak jauh dari bilik murid lelaki.

“zaki,kamu tunggu sekejap,saya nak bercakap dengan kamu”kata zackruddin ketika melihat zaki dan rakan-rakannya bergerak ke bilik yang ditempatkan

~          ~           ~

suasana dibilik guru itu sunyi hanya zackruddin,zaki dan asri sahaja yang berada di dalam bilik tersebut. Zaki tidak tahu mengapa zackruddin ingin berjumpa dengannya dan mengapa asri pun turut serta.

“zaki,ini kawan cikgu,ustaz asri. Cikgu dah beritahu dia mengenai cerita kamu. Ustaz ini ingin bantu kamu”kata zackruddin
“bantu macam mana?”tanya zaki
“cikgu nak kamu ceritakan kepada ustaz ini apa sebenarnya yang berlaku”pinta zackruddin

PANNGG!! lantai papan dirumah dukun pak wardi bergegar bila tangan dukun pak wardi menampar lantai itu.

“brengset!! ada yang mau campuri urusan gue!”bengis dukun pak wardi


~bersambung~


3 comments:

  1. thanks Khuzairi utk sambungan kisah nie... :)

    ReplyDelete
  2. aku nak tunggu habis baru baca...
    baca lompat lompat x best ...
    khuzai...
    sisi gelap 3 plisss...hehehhe

    ReplyDelete
  3. cerita menarik.. tp bg larr 1 episode tuu crta nyerr pnjang ckit.. bru puas bce... :) x pon wat cm sisi gelap...

    ReplyDelete