10 February 2013

Dukun -part 9-


Pagi itu zaki kelihatan tergesa-gesa memakai kasut sekolahnya. Setelah dibenarkan pak wardi, zaki akhirnya kembali ke sekolah. Hashim menunggu zaki dari dalam kereta.

“mak,zaki pergi sekolah dulu ye”kata zaki sambil bersalaman dengan emaknya
“baiklah,belajar elok-elok.ini mak ada bekalkan nasi goreng dengan ayam goreng. Kamu makan nanti ye”kata rahimah
“terima kasih mak”jawab zaki

hati rahimah berbunga bahagia melihat anak bongsunya yang kini sudah pulih dari rasukan syaitan yang dahulunya merasuk zaki. Rahimah melambai-lambai ke arah kereta suaminya yang bergerak keluar dari halaman rumahnya.

“jadi kamu ni fitri ye,kenapa semalam kamu tidak hadir ke sekolah?”tanya Zackruddin
“saya tak sihat cikgu”jawab fitri
“tak sihat? Kamu ada MC?”tanya zackruddin lalu berdiri
“takde cikgu saya hanya berehat kat rumah je”kata fitri

suasana pagi itu sungguh suram,walaupun sudah pukul 8 pagi,tapi cahaya mentari masih tidak muncul-muncul,awan mendung meliputi segenap penjuru langit. Angin mula bertiup sedikit kencang. Zackruddin menyusun buku-buku latihan matematik pelajar-pelajar dari kelas 6 Cempaka.

“kamu tolong saya bawa buku-buku ini ke kelas kamu,pulangkan kepada murid-murid. Lepas rehat nanti saya akan masuk ke kelas kamu”kata zackruddin.
“baik,terima kasih cikgu”kata fitri lalu berjalan meninggalkan bilik guru
“cikgu dah sarapan?”tanay zurinawati sambil berjalan ke arah mejanya yang berhadapan dengan Zackruddin
“sudah cikgu.cikgu pula?”tanya zackruddin
“ini,saya ada bawa bekal dari rumah,saya buat mee goreng,cikgu nak rasa ke?”tanya zurinawati
“tak pe la cikgu,saya dah kenyang dah.terima kasih”kata zackruddin
“ala cikgu,rasalah sikit”kata zurinawati lalu membuka penutup bekas mee goreng itu
“eh tak perlu lah cikgu,serius saya dah kenyang,lagipun saya tak suka makan mee goreng ni”kata zackruddin
“yeke? Habis tu cikgu suka makan apa?”tanya zurinawati
“saya lebih suka kueh teow goreng cikgu,maaf ye saya kene masuk kelas ni,dah lewat dah ni”kata zackruddin lalu berjalan keluar dari bilik guru
“hurm! Sombong la dia ni,buat susah-susah je aku masakkan untuk kau.nasib baik kau handsome.kalau tak,tak kuasa aku nak layan kau”ngomel zurinawati
“psstt! Lisa,kau tengok si zurin tu,bukan main mengedik tadi,last-last cikgu zack tu tak layan pun dia hehehe”nurul tertawa kecil
“yeke?hehe padan muka dia tu,aku menyampah tengok dia tu,mengedik dan mengatal,pantang jumpa cikgu handsome terus mengedik hehe”Lisa turut tertawa

~~~~~

Zaki berjalan masuk ke kelasnya,lalu duduk disebelah Yunus. Zaki meletakkan bekas bekalan nasi goreng dari emaknya kedalam meja.

“Zaki kau dah ok ke?”tanya Yunus
“dah ok dah”jawab zaki sambil tersenyum
“kau dah berubat dengan dukun pak wardi ke?”tanya yunus
“sudah”jawab zaki lalu menoleh ke arah pintu kelas

“Bangun Semua..Selamat Pagi cikgu”jerit yunus lalu disambut oleh semua murid
“Selamat pagi,duduk”arah zackruddin
“tu ke cikgu baru?”tanya zaki
“yela,cikgu zack.dari bandar”kata yunus
“patutlah handsome,dari bandar rupanya”kata zaki

“baiklah kelas,seperti mana yang diberitahu oleh guru besar di perhimpunan sekolah tadi, bermula minggu depan akan ada peperiksaan percubaan UPSR,jadi sepanjang minggu ni,cikgu akan buat ulang kaji pada topik-topik yang selalu akan disoal pada peperiksaan nanti.faham?”zackruddin bersuara lantang
“faham cikgu”jawab semua murid di dalam kelas itu
“bagus,jadi disini cikgu akan edarkan soalan-soalan yang sudah cikgu sediakan untuk akmu semua ulang kaji.cikgu nak kamu semua jawab soalan latihan ini bersama dengan hali kumpulan kamu,jadi sekarang cikgu nak kamu bergerak ke dalam kumpulan masing-masing tanpa sebarang bunyi!”kata cikgu zackruddin

~~~

bunyi hilai tawa kedengaran jelas di warung pak seman. Razak dan khalid serta kudin masing-masing kelihatan begitu seronok bermain karom tanpa menyedari kehadiran dukun pak wardi ke warung itu.

“seman,macam biasa ya”kata pak wardi ketika duduk di bangku
“Assalamualaikum pak wardi”tegur khalid
“Waalaikumsalam”jawab pak wardi
“baru balik dari kebun ke?”tanya khalid
“iya,aku baru sahaja selesai membuat batas tadi.jadi sekarang aku mau sarapan dulu,dari tadi aku belum makan lagi”kata pak wardi
“oo jemputlah makan nasi lemak tu..pak wardi,sudah ubatkan anak si hashim tu?”tanya razak
“sudah,tapi budak itu harus berubat dengan aku lagi.mungkin 2 atau 3 kali lagi. Kerna setan itu benar-benar susah untuk ku usir”kata pak wardi ketika membuka bungkusan nasi lemak
“yeke? Kenapa setan itu masih ada lagi?”tanya razak
“zaki anak hashim itu kan perawan lagi.masih muda.darahnya betul-betul darah mentah.makanya setan itu sudah tentu ngak mau lepasin dia.”kata pak wardi
“setan itu sebenarnya saka pak wardi”sampuk kudin
“saka?”pak wardi terkejut
“ye pak wardi,saka. Setan itu sebenarnya saka buangan dari orang dari kampung sebelah.sejak saka itu dibuang,saka itu selalu mengacau budak-budak di kampung kita ni”kata kudin
“hurmm mungkin juga ya”kata pak wardi

~~~

Suasana ketika rehat begitu riuh sekali,murid-murid berebut-rebut untuk membeli makanan. Zaki berjalan ke kantin ditemani yunus dan rushdi,masing-masing membawa bekal makanan dari rumah. Mereka duduk di satu sudut dimana tempat disitu kosong.

“mak kau bekalkan kau apa?”tanya rushdi
“mak aku masak mee goreng pagi tadi. Pastu dia buatkan aku telur goreng dengan nugget.sedap taw”kata yunus sambil membuka bekalannya
“zaki,pak dukun tu ubat kau macam mana?”tanya rushdi
“mana aku boleh beritahu.pak wardi dah pesaan pada aku supaya jangan beritahu sesiapa mengenainya.jika tidak,hantu tu akan merasuk aku lagi”kata zaki
“yeke? Kau tak takut ke pergi berubat?”tanya yunus
“tak lah,mula-mula memanglah takut.tapi lama-lama rasa seronok lak”kata zaki
“seronok?eii orang lagi takut kalau jumpa bomoh ke dukun ni,kau pula seronok”kata rushdi
zaki hanya tersenyum.

Suasana di dalam bilik mesyuarat pada petang itu agak riuh.beberapa orang guru yang mengajar subjek bagi pelajar darjah 6 di panggil untuk bermesyuarat pada petang itu.

“hi zurin,tak habis lagi ke bersolek?waktu mengajarkan dah lama habis”tegur ustazah zakiah
“saya tau ustazah,ala setakat ratakan bedak je sikit.bukannya bersolek sangat pun”kata zurinawati lalu menutup bedak soleknya.
“dengar cerita guru besar nak adakan aktiviti istimewa bagi pelajar-pelajar darjah 6 sempena nak menghadapi UPSR tak lama lagi”kata Nurul
“aktiviti apanya?patut suruh budak-budak tu belajar,buat latihan dan ulang kaji banyak-banyak bukannya buat aktiviti lain.nanti semakin leka budak tu nanti”kata ramli,cikgu bagi subjek penulisan bahasa melayu
“biarlah cikgu,tentu ada kebaikannya nanti kalau benarlah aktiviti yang guru besar ni nak buat nanti”sampuk zurinawati
“maaf,saya lewat,solat zohor tadi.mesyuarat dah mula ke?”tanya zackruddin ketika melangkah masuk ke dalam bilik mesyuarat
“belum lagi”jawab ramli
“ni guru besarnya mana?saya ni tak boleh lama,lepas ni nak menghantar anak saya ke kelas fardhu ain”tanya hamdan cikgu yang mengajar subjek pendidikan islam
“orang rumah cikgu tak boleh hantar ke?”tanya nurul
“orang rumah saya kan kerja,balik rumah lewat petang nanti”jawab hamdan
“ehem-ehem..Assalamulaikum semua”guru besar melangkah masuk ke dalam bilik tersebut
“waalaikumsalam”jawab guru-guru yang ada di dalam bilik tersebut
“baiklah,tanpa membuang masa lagi,eloklah kita mulakan perbincangan kita mengenai aktiviti program yang bakal dilangsungkan”kata guru besar lalu membuka briefcasenya

~~~

Asap kemenyan berkepul-kepul memenuhi isi bilik dirumah usang pak wardi. Mulut pak wardi mula terkumat-kamit membacakan jampi mentera. Keadaan bilik yang gelap itu hanya di terangi ahaya malap dari beberapa lilin yang ada di atas para dibilik itu.pak wardi mula menanggalkan jubahnya.lilitan kain batik lusuh dikepalanya ditanggalkannya.jari pak wardi menculit sedikit minyak dari sebuah bekas hitam lalu di sapukan ke pangkal pusatnya.

Pak wardi mencangkung,dalam samar-samar cahaya malap itu menampakan susuk tubuh tegap pak wardi yang bogel itu seperti bersinar-sinar dek pancaran dari cahaya lilin itu.pak wardi menculit lagi minyak itu lalu di lurutnya ke arah senjatanya yang mula mengeras. Sambil mulutnya terkumat-kamit membacakan ayat jampi,sambil itu kedua-dua belah tapak tanganya mengemgam erat senjatanya yang keras dan panjang itu. Dilurut-lurut senjatanya dengan tapak tangannya yang berminyak itu.semakin lama semakin mengembang dan menebal.

“aku sudah bersedia untuk malam ini!”kata pak wardi lalu mengesat cecair jernih yang melekit di belahan senjatanya
 
-bersambung-

14 comments:

  1. Terima kasih khuzai sbb dah sambungkan citer ni... 3 minggu menunggu...

    ReplyDelete
  2. sama-sama..maaf lewat..ada masalah peribadi skit.. btw adam, boleh sy beri email awk? sy nk hubungi awk la tentang sesuatu

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud saya, boleh adam beri email adam kpd sy?

      Delete
    2. Boleh jer... ahmadibrahim.ad@gmail.com

      Delete
    3. btw adam. awak ada kenalan x kat melaka??

      Delete
    4. Ada... Kawan sy yg awk sangka sy tu... Sy yg bgtau dia tentang blog awk...

      Delete
    5. oh jadi awk kenal la si N**** tu?hmmm ok,mybe ada masa kita leh lepak sesame kot

      Delete
    6. yup knal ngan **z** tu,.. ops, kalau awk sudi, sy 1000x suka kalau dpt lepak n knal2 ngan awk... huhu

      Delete
  3. nice khuzairi.. cerita seram ni pun boleh buat aset kan..
    haha..

    nice & creative..

    ReplyDelete
  4. Hi, ni saya penulis blog lessy yg awk koment tu..cuma sya pelik camne awk leh jumpa blog saya..sebab sya ada komen under anon je..bukan under blogger profile? ada email x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe saya ni suka blog walking..jd sy terjumpa blog awk..siap ada wat post review karya sy,terima kasih ek..sudi jenguk blog sy ni huhu

      btw ni email sy

      setitikdakwatpena@gmail.com

      Delete