26 February 2013

Dukun -part16-





“Betul ni zaki? Dukun itu berbuat begitu kepada kamu?”tanya asri
“ye ustaz.”kata zaki
“betulkan saya cakap budak ini sudah jadi..”
“syhhh!!”zackruddin kaget melihat tindak tanduk asri yang memotong percakapanya. Mata asri terpejam sebentar. Zaki mula takut
“dia sudah tahu!”kata asri lalu memalingkan mukanya ke tingkap,serentak itu juga satu suara nyaring yang menyeramkan mengilai.
“asri..”zackruddin pelik
“hurmm memang benar,ini semua adalah permainan dukun itu. Zaki pulang dulu ke bilik tidur lelaki.”arah asri
“saya takut ustaz.”zaki mulai risau
“tak pe,biar cikgu temankan k”kata zackruddin

Hujan mulai turun. Dari renyai berganti lebat. Bunyi guruh dan pancaran kilat silih berganti. dentuman guruh di langit memeranjatkan fitri dan murid-murid lain. hamdan cuba menenagkan keadaan dengan meminta muid-murid lelaki di dalam bilik itu senyap dan terus tidur. fitri pelik apabila melihat ketiadaan cikgu zackrudin di dalam bilik itu.

Guruh di langit kedengaran jelas. pancaran kilat sambung-menyambung menyeramkan lagi suasana sunyi di sekolah itu. zaki dan zackruddin berjalan pantas ke bilik ambil di ekori rapat oleh asri.

"cikgu!"langkah zaki terhenti tiba-tiba.
"apa?"tanya zackruddin yang terkejut
"itu"zaki memandang tepat ke arah bucu bangunan.
"jangan tegur!diam"arah asri
asri membacakan surah-surah suci bagi menghalau lembaga hitam yang bertenggek di bucu koridor bangunan itu.
asri menghembuskan nafasnya ke arah lembaga itu. lembaga itu ghaib sepantas kilat.
"mari kita pulang segera."arah asri

~                       ~                      ~

malam itu zaki mengalami mimpi ngeri,zaki bermimpi aneh,zaki dikejar oleh lembaga hitam lalu di telan oleh lembaga hitam tersebut. zaki meronta dan tersedar dari tidurnya. dahi zaki berpeluh-peluh walaupun suasana agak dingin diluar bilik itu. hujan masih turun dengan renyai.zaki menjadi takut bila melihat ke arah lembaga hitam yang merangkak ke arah zackruddin.

cahaya lampu koridor dari luar bilik itu agak terang hingga membolehkan zaki melihat dengan jelas lembaga itu merangkak menghampiri zackruddin. zaki ingin menjerit mengejutkan zackruddin namun zaki terlalu takut jika lembaga itu sedar dan akan membahamnya pula. zaki hanya mendiamkan diri melihat dengan jelas lembaga itu dari balik kain selimutnya.

zackruddin masih lena dan tidak menyedari akan lembaga yang kini merangkak perlahan ke arahnya. lembaga itu bersiap sdia untuk menerkamnya. lembaga itu mengegngam kemas pinggang zackruddin. seluar sukan berwarna hitam belang merah itu dilondehkan sedikit oleh lembaga itu. lembaga itu kemudiannya meramas lembut bonjolan dari boxer longgar zackruddin.

zackruddin mengeliat sedikit. lembaga itu kaget lalu melepaskan seluar sukan itu lalu merangkak laju ke tempat asalnya. zaki yang melihat keadaan itu menjadi hairan dengan tindak tanduk lembaga tadi. zaki menyangka lembaga tadi bakal membaham dan membunuh zackruddin,namun lain pula yang dilakukan oleh lembaga tadi. zaki menjenguk ke arah lembaga itu pergi. bukankah itu tempat tidurnya fitri!

~ ~ ~
Setelah selesai solat subuh berjemaah semua murid berjalan perlahan ke kantin untuk bersarapan pagi. yunus dan zaki bersarapan bersama. Zaki masih teringat kejadian malam tadi. Imej lembaga hitam yang merangkak ke arah zackruddin.

“hoi zaki,kau dengar tak aku cakap ni?”jerkah yunus
“dengarlah”kata zaki sambil memadamkan lamunannya
“malam tadi kau tak rasa pelik ke?aku seram tau.”kata yunus
“aku pun, takutlah”kata zaki
“tapi bestlah,tidur ramai-ramai kan. Rasa seronok je hehehe”
zaki hanya tersenyum mendengar kata-kata yunus.
“malam tadi waktu aku tidur kau belum masuk bilik lagi,kau pergi mana?”soal yunus
“perhatian murid-murid semua,selepas ini kamu semua pulang ke kelas masing-masing,disana nanti guru kelas kamu akan berikan penerangan lanjut mengenai aktiviti kamu semua pada hari ini” umum zurinawati melalui pembesar suara.
~                ~                 ~
zackruddin membawa buku catatan ke kelas 6 Cempaka. Zackruddin mendaki anak tangga ke bangunan di atas bukit yang merupakan blok khas bagi kelas-kelas tahun 5 dan 6.
“cikgu zack,tunggu!”jerit fitri dari belakang zackruddin
“kamu belum masuk ke kelas lagi?”tanya zackruddin lalu memberhentikan langkahnya
“belum cikgu,tadi saya ke tandas”kata fitri sambil tersenyum lalu memandang ke arah kelangkang seluar sukan zackruddin.

Aktiviti pada hari itu bermula pada pukul 11 pagi,kem kecermelangan ini dipenuhi dengan aktiviti berguna kepada calon-calon UPSR. Mereka lebih mendalami pelbagai permasalahan ketika menduduki ujian UPSR. Aktiviti ceramah tentang subjek penulisan tamat pada pukul 1 petang.
Pada pukul 1 petang adalah waktu untuk makan tengahari dan solat zohor sebelum aktiviti itu disambung semula dengan ceramah khas bagi subjek Inggeris pada pukul 3 petang. Mengikut acara yang di jadualkan,selepas tamatnya ceramah bagi subjek bahasa inggeris pada pukul 5 petang, murid-murid akan bersolat asar dan kemudiannya berehat hingga selesainya solat isyak.
Selepas solat isyak, akan diadakan ceramah khas mengenai teknik menenangkan jiwa ketika menghadapi UPSR oleh Asri,sahabat zackruddin. Aktiviti ceramah pada malam itu sungguh menyeronokkan, memang pandai asri mengambil hati murid-murid di sekolah kebangsaan permai ini. Mereka cukup terhibur dengan celoteh asri.

“jadi,kamu semua kene ingat,bahawa setiap perkara yang kamu ingin lakukan perlulah dengan ikhlas ye..”asri terdiam seketika dari terus bercakap.
“memandangkan waktu pun hampir lewat,jadi eloklah saya berhenti disini dulu,kita sambung untuk malam esok ye,jadi saya akhiri ceramah saya ini dengan puji-pujian kepada yang Maha Esa supaya Dia memberkati pengisian yang saya sampaikan disini.” kata asri lalu memandang ke arah zackruddin.

Selepas doa dibaca oleh ketua pengawas. Murid-murid berjalan secara teratur ke dalam bilik rehat masing-masing.

“dia ada lat sini”kata asri
“dia?sape asri?”tanya zackruddin sambil melihat segenap isi dewan yang hampir kosong. Murid-murid masih berpusu-pusu berjalan ke arah bilik tidur mereka.
“sape lagi kalau bukan makhluk itu”kata asri
“apa kita nak buat ni?”tanya zackruddin
“kita 'pagar' tempat ini malam ini juga”kata asri

~                 ~                      ~

rahimah berpatah balik ke ruang tamu sambil membawa secawan nescafe panas. Drama di televisyen betul-betul menarik bagi rahimah untuk di tonton. Hashim yang baru pulang kemudiannya duduk di kerusi di ruang tamu itu.

“awak tak tidur lagi ke?”tanya hashim
“belum bang,saya nak tengok cerita ni,sedap pula”kata rahimah
“tadi waktu abang ke warung pak seman,abang ada terjumpa dengan dukun pak wardi,katanya malam esok kita kene bawa zaki berjumpa dengannya untuk berubat.”kata hashim
“dia tak marah ke?”tanya rahimah lalu duduk bersila dari pembaringannya
“kenapa pula dia nak marah?”tanya hashim
“yela,sepatutnya malam ni kan kita kene bawa zaki berubat dengan dia.tapi zaki pula terikat dengan program di sekolah tu”kata rahimah
“kan tadi abang dah cakap,abang dah khabarkan pada dukun tu mengenai program itu.dia kata tak mengapa tapi malam esok kita harus bawa zaki berubat dengan dia”kata hashim.

Dengan hanya berbekalkan cahaya lampu suluh,asri dan zackruddin berjalan penuh berhati-hati menyusuri semak-samun lalang yang semakin meninggi. Rumput-rumput yang menjalar di belakang bangunan makmal sains masih basah  kesan dari hujan lebat yang turun pada sebelah petang tadi. Tanah-tanah sedikit lembik dan berlumpur. Ditangan zackruddin terdapat sebuah bekas berisi garam dan lada hitam.
“hanya tinggal di penjuru kawasan ini sahaja.selepas itu tugas kita sudah selesai”kata asri
“baguslah kalau begitu,dah pukul 11 lebih dah ni,lagipun nyamuk pun boleh tahan banyaknye”zackruddin sedikit merunggut menahan pedih dari gigitan nyamuk-nyamuk liar. Hampir sejam asri dan zackruddin meronda di sekeliling kawasan sekolah ini. Kawasan makmal sains ini merupakan kawasan yang terakhir.
“sudah, kita jalan ke depan sedikit lagi”arah asri
“eh mak!”terpacul latah zackruddin ketika kakinya tersandung batu dan zackruddin kemudiannya tertiarap ke tanah.
“aduh habis kotor baju saya!”zackruddin cuba berdiri sambil dibantu asri
“awak tu tak berhati-hati.kan dah habis kotor baju tu”kata asri lalu mengambil bekas yang berisi garam dan lada hitam. Asri membacakan beberapa patah ayat sebelum melempar segengam garam ke arah pokok mangga tua di bucu pagar sekolah.beberapa biji lada hitam turut di baling ke situ.

“dah selsai dah,awak pergilah bersihkan diri itu,saya mahu pulang ke tempat saya ni,kita jumpa subuh nanti.”kata asri
“baiklah”kata zackruddin

mereka berdua beransur pulang kebilik masing-masing.asri tidak tidur sebilik dengan zackruddin,asri ditempatkan sebilik dengan guru besar dan beberapa guru lain. Zackruddin pula menuju ke tandas berhampiran untuk mencuci dirinya kotor akibat jatuh tadi.

Zackruddin menanggalkan baju t-shirtnya yang kotor itu. Ketika zackruddin ingin menaggalkan seluar sukan yang dipakainya, tiba-tiba pintu bilik tandas itu terbuka. Zackruddin terkejut.

“eh kenapa dengan cikgu ni?”tanya fitri yang keluar dari daun pintu itu.
“saya terjatuh tadi,tu yang kotor baju saya ni.awak lak,kenapa tak tidur lagi?”tanya zackruddin sambil menutup badannya.
“saya sakit perut tadi,tu yang saya ke tandas tu”kata fitri
“hurmm fitri,boleh tolong saya tak,ambilkan tuala saya di bilik,saya nak mandi ni,rasa gatal-gatal dah badan ni”kata zackruddin
“yela, saya pergi ambilkan ye”kata fitri lalu berjalan laju keluar dari tandas.

Zackruddin kemudiannya berjalan ke dalam sebuah bilik tandas dan menanggalkan seluarnya. Boxer yang dipakainya turut terkena lumpur di bahagian belakang. Zackruddin menanngalkan boxer itu lalu di sidaikan di atas dinding pembahagi antara bilik-bilik tandas.

“cikgu,ini tualanya”kata fitri ketika menolak pintu bilik tandas itu.
“huh?!”zackruddin terkejut. Begitu juga dengan fitri,terkejut melihat guru kesayangnya sedang berbogel menyidaikan boxer di depan matanya.

Akhirnya,setelah sekian lama fitri memendam hasrat untuk melihat kelakian zackruddin,kini terjuntai megah di hadapan mata fitri. Untuk masa kurang dari 4 saat,segalanya begitu jelas bagi fitri.tidak dinafikan lagi, cikgu kacak yang memiliki badan tegap ini memiliki aset yang begitu sempurna sekali. Ini merupakan lelaki dewasa yang kedua bagi fitri yang dapat melihat aset bernilai ini.

'tak sangka lagi hebat dari pak wardi'detus hati fitri sambil berjalan merapati zackruddin

“aisyhh awak ni fitri,kenapa tak ketuk dulu pintu,malu lah saya”zackruddin menutup kemaluannya dengan tapatk tangan.
“maaf hehe”fitir meluru ke arah zackruddin.
Zackruddin mencapai tuala dari tangan fitri. Dikesempatan itu,fitri dengan tanpa segan silunya mencapai daging zackruddin yang terjuntai itu. Zackruddin sekali lagi terkejut dengan tindakan fitri. Tanpa sempat berbuat apa-apa,anak muridnya yang merupakan ketua darjah bagi kelasnya itu sudah menelan separuh daging lembik itu. Zackruddin terkaku sebentar ketika lidah fitri mula menjilat kelakiannya.imej asri mula menjengah ke pandangannya.

“kau jangan kurang lah!”zackruddin menolak kepala fitri.fitri berundur kebelakang.
“aku ni cikgu kau! Tolong hormat sikit!”tengking zackruddin lalu melilit tubuhnya dengan tuala.
“cik..cikgu maaf”fitri mengigil ketakutan melihat muka bengis zackruddin.
“siapa yang ajar kau buat macam ni?cakap!!”bentak zackruddin.suara lantang zackruddin yang dulunya bekas ketua plantun bagi kadet polis di university kedengaran jelas dan bergema di dalam tandas itu.
“kau keluar sekarang! Kecil-kecil sudah pandai buat perkara tak senonoh!!pergi balik ke tempat tidur kau sekarang!”marah zackruddin
fitri berlari keluar dari tandas sambil menangis.zackruddin cuba menahan kemarahannya yang meluap-luap. Pintu tandas itu dikuncinya.

Sejurus air mencecah kepalanya,zackruddin mula mendapat ketenangan.air sejuk yang keluar dari hos getah itu membasahi tubuhnya. Kotoran dari tanah dan lumpur mula tertanggal dari tubuhnya.zackruddin membuka matanya perlahan-lahan. 'apa yang dah aku buat.aku tidak sepatutnya menengking budak itu tadi. Aku silap dalam menegurnya.' monolog zackruddin sambil air terus membasahi tubuhnya. 'terlalu banyak sangat dugaan yang ku terima. Kadang-kala mengoyahkan imanku. Kenapa kini semuanya terjadi? Adakah ini balasan yang ku terima dari perbuatan hitam ku yang lalu?'zackruddin berterusan hanyut dalam perasaannya.

~             ~             ~

'tak guna,dia sudah memagari kawasan itu.! Jin aku juga terperangkap!!'bentak dukun pak wardi lalu berdiri dari tempatnya.bekas kemenyan dicapainya,dan bungkusan yang berisi keris,limau kasturi,telur ayam dan beras dikendongnya. Dukun pak wardi kemudian keluar dari rumahnya menuju ke sekolah dengan pantas.

-bersambung-

2 comments:

  1. khuzai sambung hari hari ka?
    tiap malam balik kerja
    pasti aku bukak blog ko...

    macam kena pukau lah pulak ...hehehehe
    ko guna jin ker ? hehehhehe
    gurau jer jangan mareee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe aku cuba habiskan citer ni secepat yg boleh..sbb tu aku sambung cite ni hari2..
      aku xde bela jin dan saka ke ape ke nk tarik minat korang baca hehehehe
      aku update hari2 sbb aku free..
      jgn lupa nantikan episod akhir dukun ni tak lama je lagi

      Delete