01 March 2013

Dukun -AKHIR-





Setelah mencuci pakaian yang kotor,zackruddin kemudiannya berjalan ke bilik tidur pelajar lelaki.  Zackruddin cuba untuk melupakan perkara yang berlaku tadi. Walaupun sudah lama dia tidak mengecapi rasa nikmat begitu,namun zackruddin tidak mudah untuk kembali hanyut ke dunia gelap itu lagi. Zackruddin sudah nekad untuk berubah. Zackruddin tidak mahu lagi kembali ke dunia gelapnya itu lagi.

Zackruddin melangkah penuh perlahan ke dalam bilik itu. Semua pelajar telah tidur dengan nyenyak,termasuk juga dengan guru-guru yang menjaga murid-murid itu. Zackruddin berjalan perlahan-lahan supaya tidak ingin mereka terjaga. Setelah memakai pakaian,zackruddin menyidai tualanya di tingkap bilik darjah yang dijadikan bilik tidur sepanjang kem kecemerlangan itu berlangsung. Dahi zackruddin berkerut ketika memandang penjuru bilik itu. Tempat tidur fitri masih kosong. Kemana pula perginya fitri ini,runggut hati zackruddin.

~          ~          ~

Bilik kawalan di pintu pagar masuk sekolah,kosong. Tiada pengawal yang berjaga di situ. Dukun pak wardi memandang keadaan sekeliling. Sunyi,pak wardi mula membaca mantera dan jampi. Semangat dan roh nenek moyangnya diseru dan dipuja pada kali ini. Satu sinaran kuning melingkari kawasan sekolah kebangsaan permai itu.

'bukan calang-calang orang. Namun pasti ku mampu untuk menandinginya' dukun pak wardi menyambungkan bacaan manteranya. Kemudian pak wardi beransur ke sebatang pokok jambu air yang terletak di seberang jalan. Pak wardi mula membakar kemenyan.

Zackruddin merayau-rayau di sekitar kawasan sekolah mencari fitri. Sengaja zackruddin keluar mencari fitri berseorangan,zackruddin tidak mahu perkara yang berlaku tadi menjadi kecoh dan diperbesar-besarkan. Pengalaman sebanyak 3 tahun menjadi cikgu di sekolah rendah akan digunakan zackruddin untuk memulihkan keadaan dia dan fitri. Fitri terlalu muda dan masih banyak perkara tidak diketahuinya.

Mungkin fitri terpengaruh dengan anasir luar yang tidak berjaya ditapisnya hingga menyebabkan fitri berubah menjadi begitu. Fikiran zackruddin rancak memikirkan pelbagai kemungkinan yang menyebabkan anak muridnya itu terjebak dalam dunia songsang. Zackruddin ingin menyelamatkan fitri dari terus hanyut jauh kedalam dunia yang pernah di jejaki zackruddin dulu. Walaupun jauh disudut hati zackruddin masih terdapat sekelumit rasa seronok ketika berada didunia songsang itu. Zackruddin masih berjaya mengawal rasa itu. Zackruddin nekad untuk mengharungi deras kealpaan dunia songsang ini,zackruddin ingin kembali ke tebing keredhaan yang merupakan jalan lurus yang menjamin kebahagiannya di akhirat kelak.

Semakin fikiran zackruddin hanyut melayan perasaannya,semakin jauh zackruddin berjalan. Dengan hanya berbekalkan cahaya lampu suluh suram itu,segenap ceruk banggunan sekolah itu disuluhnya untuk mencari sesusuk tubuh anak muridnya itu. Zackruddin menarik nafas lega apabila dapat menjumpai apa yang dicarinya selama hampir setengah jam itu.

“fitri,kenapa duduk berseorangan disini?”tanya zackruddin ketika menghampiri tubuh anak muridnya yang sedang mencangkung di tangga tingkat 3.
“huk.huk..huk”hanya itu yang keluar dari mulut ketua darjah 6 cempaka itu.
“sudahlah,jangan menangis,maafkan cikgu sebab marah awak tadi”kata zackruddin
“saya malu cikgu”ujar fitri dalam nada hiba.
“cikgu faham,apa yang fitri lalui ini bukanlah yang fitri inginkan. Fitri cuma terlalu muda untuk fahami sesuatu perkara. Fitri masih tidak boleh bezakan lagi yang mana baik dan yang mana buruk.”kata zackruddin lalu duduk disebelah fitri.
“cikgu,saya tak nak jadi begini pada mulanya. Saya pelik kenapa saya boleh jadi begini. Saya mengaku yang suka perasaan ini. Saya suka sangat melihat lelaki cikgu, ketika semua kawan lelaki saya suka tengok perempuan tapi saya pula lebih suka tengok mereka. Cikgu juga saya suka tengok. Cikgu handsome sangat. Saya suka cikgu. Sebab cikgu baik. Cikgu ambil berat tentang saya. Cikgu juga penyayang..”
“fitri!”fitri terkejut mendengar zackruddin menyebut namanya,semakin jauh fitri melalut.
“kamu kene ingat fitri.benda yang kamu rasa ni sekarang adalah salah. Kamu pernah dengar cerita pasal kaum Nabi Luth a.s?”tanya zackruddin
“cerita fasal Nabi Luth a.s ke cikgu?”
“ye, kan semua umat Nabi Luth a.s dimusnahkan oleh Allah dalam bencana besar. Kamu nak jadi macam golongan itu ke?fitri jangan terus jadi macam ni. Fitri kene berubah.kembali ke pangkal jalan”kata zackruddin
“tapi cikgu,saya sukakan cikgu.cikgu tak suka kat saya ke?”tanya fitri
“saya suka kamu.saya suka semua murid-murid disini.”kata zackruddin
“kalau cikgu dah suka,baguslah.”kata fitri sambil tersenyum.

Cahaya lampu koridor terang dalam samar itu berjaya memperlihatkan air muka fitri yang sedikit ceria. Dahi zackruddin kembali berkerut sedikit. Mata zackruddin memandang dari dahi hingga ke dagu fitri berkali-kali. Adakah fitri faham apa yang disampaikan zackruddin atau adakah fitri tidak mengerti apa yang disampaikan guru dari bandar itu.

“sebelum tu,saya nak tanya kamu,bagaimana kamu boleh jadi begini?”pertanyaan zackruddin berjaya mematikan senyuman nakal fitri yang berterusan.
“jadi apa cikgu?”soal fitri tidak mengerti
“jadi macam nilah. Jadi suka kat lelaki ni”terang zackruddin
“oh yang tu...hurmm rasanya sejak..”fitri menjadi serba-salah. Fitri tidak pernah bercakap mengenai hal ini kepada sesiapa lagi.
“sejak apa?”tanya zackruddin
“sejak saya..saya..”

~           ~         ~

Asri terjaga dari lena secara tiba-tiba. Matanya sedikit terbeliak. Hatinya menjadi tidak keruan. Perasaan aneh mula meliputi dirinya. Asri bingkas bangun dari tidur. Guru besar dan guru penolong kanan sekolah masih lena dibuai mimpi. Asri bergerak ke pintu bilik.tangannya terhenti apabila dia cuba untuk menolak daun pintu.

“Ya Allah!”terpacul kalimah besar itu dari mulutnya. Jantungnya semakin berdegup kencang. Hatinya tidak senang. Telinga asri menangkap bunyian misteri. Asri memalingkan mukanya menghadap ke arah tingkap di bahagian bertentangan.

“dia ada disini!”hati asri berbisik.lalu matanya dipejamkan sebentar.
'rupanya pagar yang aku buat berjaya memerangkapnya!'

~        ~         ~

Suasana di blok C sunyi. Tiada sebarang aktiviti yang berlaku disitu. Hanya bunyi nyaring cengkerik bersahut-sahutan. Zackruddin sedikit terkejut mendengar segala tutur kata fitri. Zackruddin mengetap bibir menahan kemarahannya.

“jadi semua ni disebabkan oleh dukun itu?”tanya zackruddin demi kepastian yang terakhir
“ye cikgu.”kata fitri
'tak guna punya dukun, dah ramai anak murid di kampung ini yang menjadi mangsa engkau!' bentak hati zackruddin.
“kenapa cikgu?ada yang tak kene ke?”tanya fitri
“ye memang banyak yang tak kene. Awak tak patut terus berjumpa dengan dukun itu”kata zackruddin
“tapi cikgu,saya suka,saya rasa seronok cikgu. Walaupun sakit tapi seronok. Saya rasa best. Saya suka bila pak wardi peluk saya,jilat badan saya,saya tak pernah rasa begitu seronok. Walaupun sakit bila dukun itu cucuk saya.tapi saya suka sangat. Tadi masa saya nyonyot cikgu punya pun sedap.lagi sedap dari pak wardi punya. Cikgu punya..”
“sudah!! jangan cakap lagi!”tengking zackruddin lalu berdiri.
Suara zackruddin bergema di tangga. Dada zackruddin mengambang kempis mendengar kata-kata fitri. Tapak tanganya berpeluh dingin. Perasaan terlarang zackruddin mula bangkit dari tidur yang lena. Kelakiannya mula berdenyut mendengar pujian dari anak muridnya itu.
“cikgu janganlah marah saya. Saya cuma cakap apa yang saya rasa. Memang seronok tadi bila dapat..”fitri berdiri
“aku cakap sudah, sudah! Dah balik tidur! Pergi ke bilik sekarang!”zackruddin menjadi bengis. Memang benar,fitri berjaya membangkitkan semula nafsu songsang zackruddin yang sudah lama dikuburkan zackruddin jauh dari hati kecilnya. Sudah lama zackruddin tidak mendengar kata-kata pujian mengenai kehebatan kelakiannya. Bahkan isterinya,khairunisah juga tidak pernah memuji kehebatan zackruddin, jauh lagi untuk melakukan apa yang fitri telah lakukan kepada zackruddin di tandas tadi. Hanya lelaki yang pernah berdamping dengan zackruddin sahaja yang acap kali memujinya.
“errrkk aaa huk aa huk huk”fitri menjadi takut bila dimarahi zackruddin lalu menangis.
“eh sudah diam fitri.jangan menangis”pujuk zackruddin yang mula mengelabah melihat anak muridnya menangis.
“cikgu benci saya. Cikgu marah saya. Huk huk aa”tangis fitri makin kuat
“eh sudah! Nanti ada orang terjaga nanti,cikgu tak bencikan kamu.dah sini meh”zackruddin mula risau
“betul ke cikgu tak marah saya?huk huk”fitri memeluk pinggang zackruddin. Tangisnya masih belum reda lagi.

“sudah. Jangan fikir macam tu. Cikgu tak pernah marah kamu.cikgu cuma bagi nasihat je tadi.maafkan cikgu sebab tengking kamu tadi”zackruddin terus memujuk fitri sambil mengusap rambut fitri supaya bertenang dan berhenti menangis.

“betul ke cikgu tak marah saya? Cikgu dah tak benci saya lagi?”soal fitri sambil menekapkan mukanya di peha zackruddin
“ye cikgu tak marah kamu. Cikgu tak benci kamu,malah cikgu sayang kamu. Kamu anak murid cikgu yang banyak tolong cikgu”kata zackruddin
“terima kasih cikgu.saya pun sayang cikgu sangat”kata fitri sambil mengeselkan kepalanya secara lembut ke peha zackruddin.

Zackruddin memejamkan mata,lain benar dirasakan tindakan fitri itu. Zackruddin ingin menegur namun takut fitri kecil hati pula. Dada zackruddin berombak-ombak,nafasnya mula turun naik dengan sedikit laju dari biasa. Marah,kesian,serba-salah bercampur baur. Zackruddin menjadi tidak keruan bila fitri tidak meleraikan pelukannya.

'Gulp!' zackruddin menelan air liurnya. matanya menjadi galak. pandanganya menjadi jelas. Suasana malam disekolah ditatapnya dari tingkat 3 itu. Entah mengapa tangannya seakan berat dan tidak boleh digerakkan apabila fitri yang dari tadi meramas lembut bonjolan lembut dan gebu di bawah pusatnya itu.

Nafas zackruddin bertambah kencang.tangan dan jari-jemarinya masih kaku. Zackruddin tergamam dan kaget dengan tindakan fitri yang meramas bonjolan itu. Dalam sedar dan tidak sedar, kelakian zackruddin yang tersembunyi di balik lapisan dua kain itu mula mengeras. Semakin lama semakin keras akibat diramas murid tahun 6 itu.

Zackruddin memejamkan matanya. Perasaan serba-salah,marah dan kesian ghaib dari dirinya. Perasaan nikmat syawat songsang yang sudah lama dilumpuhkan zackruddin kini membuak-buak dan mula menjalar kedalam dirinya. Fitri mengikut gerak badan zackruddin yang mengundur beberapa tapak dan bersandar di dinding bangunan di tingkat 3 itu.

Fitri begitu teruja apabila guru kelasnya itu membenarkan dia meramas bonjolan keramat peribadi milik zackruddin. Fitri memberanikan diri menarik kebawah seluar sukan zackruddin. Seluar dalam zackruddin juga dilondehkannya keparas tengah peha. Fitri cukup teruja melihat sebentuk besar daging milik zackruddin itu. Tanpa membuang masa lagi, Fitri mula menerkam daging enak itu dengan mulutnya.

~           ~            ~

Asap kemenyan mula naik berkepul-kepul ke udara. Dukun pak wardi mula menjalankan upacara pemujaan roh nenek moyangnya. Dukun pak wardi ingin semangat mereka berdamping dengannya bagi membantunya mendapatkan kembali makhluk suruhannya yang terperangkap di dalam pagar yang dibuat asri.

Dukun pak wardi cuba melumpuhkan kuasa pendinding pada pagar itu. Tenaga kudrat tuanya itu dikerah bagi memusnahkan pagar itu. Titisan darah dukun pak wardi dari jari hantunya itu yang dikelar dengan keris pusaka datuknya menitik-nitik ke atas dua biji telur. Limau kasturi itu di belahnya dengan keris tadi. Jus dari limau kasturi itu di titiskan juga ke atas telur itu.

“Cis, dukun tak guna ini cuba menembusi pagarku. Ya Allah. Kau kuatkanlah semangatku bagi menewaskan dukun ini demi memelihara anak cucu di kampung ini dari azab api neraka-Mu itu”Doa asri lalu melangkah segera ke bilik tidur murid lelaki untuk mendapatkan zackruddin.

'mana pula dia pergi waktu-waktu genting ini?'mata asri meliar segenap ruang bilik itu mencari zackruddin. 'Arghh dimana awak zackruddin??!!' asri runsing lalu berlari keluar mencari zackruddin.

Zackruddin dalam kenikmatan. Kenikmatan yang begitu lama sudah tidak dirasakannya. Kenikmatan hangatnya sedutan dan isapan dari mulut seseorang pada daging lambang kejantanannya itu. Fitri berterusan melakukan isapan daging gemuk zackruddin yang sedang keras sekeras kayu. Aset peribadi zackruddin yang menjadi idaman fitri sejak fitri mengenali zackruddin lagi tidak lekang dari rongga mulutnya.

“urghh aahh”zackruddin mendesah kenikmatan. Sesekali zackruddin menekan kepala fitri untuk membenamkan dagingnya itu lebih dalam dan padat di dalam rongga murid itu. Zackruddin sudah hilang pertimbangan. Nyata nafsu sonsang berjaya mengambil alih kewarasannya. Zackruddin terus dikaburi nafsu terlarang itu yang sudah kembali bermaharaja lela.

“Astaghfirullah Al-Azim!! Ya Allah zack!! apa ni?”tengking asri dalam istighfar yang tiba-tiba muncul dari kaki tangga.

“hah? asri!!”zackruddin menolak kepala fitri. Senjata keramat miliknya yang mengeras diselaputi air liur fitri ditarik keluar dari mulut fitri.
“Astaghfirullah Al-Azim zack..mengucap banyak-banyak zack. Awak buat apa ni zack. Kenapa awak jadi begini semula. Ya Allah”rintih asri dalam nada yang penuh kekecewaan melihat zackruddin yang terkial-kial menarik seluarnya.
“asri..maafkan saya asri..”zackruddin mula dihimpit rasa menyesal
“awak kecewakan saya zack. Awak mungkiri janji awak zack. Sekali lagi awak hiris hati saya. Ya Allah”asri betul-betul kecewa lalu menekup mukanya.
“maafkan saya,saya merayu pada awak asri.saya merayu.tolonglah saya. Janganlah berpaling pada saya lagi.”zackruddin mula menangis semahu-mahunya.
“tapi kenapa sekarang zack?kenapa zack? Saya betul-betul percaya awak sudah berubah.sudah jauh dari lembah hina ni zack.”asri mengelengkan kepalanya sambil menahan sebak kekecewaan.
“saya tak cukup kental asri,saya tak cukup kuat. Saya gagal.saya gagal asri. Bantu saya semula asri.tolong bantu saya semula!”rayu zackruddin lalu berjalan ke arah asri.
“tolonglah zack. Kuatkanlah keimananmu sahabatku. Janganlah kembali ke dunia lama. Tolong jangan ulanginya lagi zack. Jangan khianati kepercayaan saya zack”kata asri lalu memeluk zackruddin. Asri mula sebak.
“tolong asri,saya perlukan awak.saya tak nak jadi seperti dulu.saya tak nak kecewakan awak dan isteri serta keluarga saya.saya tak nak kecewakan mereka”zackruddin teresak-esak menangis
“sudah lah zack.sabarlah ini memang dugaan dari-Nya. Awak kena tabah. Gagal kali kedua bukan gagal untuk selamanya. Dia uji hamba yang Dia sayang. Dia tak nak hambaNya ke neraka jahanam. Dia ingin hambaNya bahagia di Akhirat kelak. Dia menguji kita. Dan ini adalah ujian terbesar awak.”kata asri.
“sudahlah tu,jangan nak tangisinya lagi.segalanya sudah berlaku. ”sambung asri
“asri, sebenarnya murid kelas saya juga menjadi mangsa dukun itu. Murid saya sudah teruk, murid saya betul-betul hanyut dalam dunia yang dikenalkan oleh dukun itu. Bantu saya untuk menyedarkan dia”kata zackruddin
“budak tadi tu ke?..tapi mana dia sekarang?”tanya asri lalu menjengah ke tingkat 3
“budak itu ada disitu tadi!”kata zackruddin lalu berlari mendaki ke tingkat 3.
“mana pula perginya dia?”tanya asri
“Ya Allah fitri”zackruddin melihat ke atas bucu koridor bangunan.

Fitri sedang bertengek sambil matanya terpejam. Mukanya mula kebiru-biruan gelap. Fitri menoleh ke arah asri dan zackruddin,lalu menyeringai. Fitri sempat tertawa nyaring sebelum melompat dari bucu itu.

“fitri!!”jerit zackruddin.asri terkaku melihat aksi fitri itu.

“hahahaha”fitri tertawa lalu badannya mula terapung ke udara.badan fitri terapung-apung diudara. Fenomena luar biasa dan pertama kali bagi zackruddin melihatnya. Badan fitri melayang-layang ke udara.

Asri menjadi risau.zackruddin mengikut langkah asri dengan laju menuju ketingkat bawah. Pergerakan fitri diikut oleh asri dan zackruddin. Sambil mengejar fitri,mulut asri tidak henti-henti membacakan zikir dan doa.

Tiba-tiba badan fitri mengelupur seperti ikan naik ke darat. Badan fitri makin rendah melayang lalu terbaring fitri dibumi. Mata asri melirik ke luar kawasan sekolah. bebola mata asri berpusing ke kanan dan kiri.

“itu dia.akhirnya dia muncul juga disini.”kata asri yang memandang tepat ke bawah pokok jambu air. Zackruddin memandang ke arah itu. Dalam kegelapan malam itu zackruddin hanya dapat melihat sesusuk lembaga hitam dan tempat kemnyan yang berasap-asap mengeluarkan asap kemenyan.

“pulangkan semula kepunyaanku”suara garau kedengaran jelas oleh asri dan zackruddin
“bagaimana ni asri?”tanya zackruddin
“tenang.saya akan cuba untuk menumpaskan dia”kata asri lalu bersila di atas tanah. Asri menadah tangan kepalanya terdongak ke langit gelap tanpa bintang dan bulan itu. Zackruddin berundur beberapa tapak ke belakang.

“kau masih mentah.kau bukan lawanku!!”suara dukun pak wardi kedengaran lagi. Amat menyeramkan bunyi nada suara dukun pak wardi itu.
“kau hanya ciptaanNya,kau bukan tandinganNya.aku bersama Dia sekarang!”bentak asri.
“kau jangan ingat pagar yang kau bina ini tidak boleh ku tembusinya. Iyaahhh!!”dukun pak wardi menolak sesuatu ke arah pintu pagar masuk kesekolah itu.

Sejurus itu,terlihat satu cahaya yang berasap kelam kelabu menyelubungi sekitar kawasan pintu pagar sekolah itu membentuk jaringan separa bulatan.

“Allah Hu Akhbar!!”pekik asri lalu tangan kanannya mendepa ke hadapan ke arah cahaya itu.

Bunyi letupan seakan letupan bom mengegarkan kawasan sekolah sedikit. Zackruddin menjadi gerun melihat kejadian itu. Fitri masih terbaring pengsan ditengah-tengah kawasan antara asri dan dukun pak wardi.

“cukup-cukuplah wahai dukun songsang! Cukuplah engkau mempergunakan anak cucu Adam ini sebagai tempat melempiaskan nafsu songsang engkau itu!!”kata asri.
“jangan kau campuri urusan gue!!”jerit pak wardi lalu menerpa ke arah pintu pagar sekolah. Tangan di kanan dukun pak wardi tergengam erat sehunus keris lama.
“urusan engkau merupakan urusan terkutuk!”kata asri lalu bangkit dari tempat duduknya dan melompat ke arah hadapan dukun pak wardi.

Tiada apa yang memisahkan mereka kecuali cahaya perlindung dari pagar yang dibuat asri. Dukun pak wardi cuba untuk merempuh pagar itu. Dukun pak wardi menerpa masuk,namun badan dukun pak wardi itu terpelanting kebelakang.

“apa yang sudah jadi ini”guru besar dan beberapa guru lain muncul di belakang zackruddin.
“kawan saya,ustaz asri cuba menewaskan dukun penipu yang membuat onar dikampung ini”kata zackruddin
“onar?”hamdan pelik
“apa maksud awak ni zack?”soal zurinawatie yang berdiri dibelakang hamdan.
“akan saya ceritakan hal sebenarnya kepada kalian nanti”kata zackruddin lalu menoleh ke arah asri.

Dukun pak wardi bingkas bangun. Dukun pak wardi mula menyeru semangat jahat untuk membantunya. Mata dukun pak wardi menatap tepat ke arah fitri yang sedang terbaring itu.

“jika aku tidak mampu untuk tembusi pagar ini,tapi mungkin budak itu akan berjaya menembusinya!”kata dukun pak wardi lalu membacakan mantera dalam bahasa siam.
 Asri terkejut.lalu menoleh ke arah fitri yang sedang terkapai-kapai seperti sedang lemas dilautan dalam. Zackruddin berlari ke arah fitri.

“zack jangan!”pekik asri
namun sudah terlambat. Ketika zackruddin cuba menyentuh fitri,seolah-olah satu tenaga kuat menolak badan zackruddin melayang ke belakang. Zackruddin jatuh berguling ke belakang.
“cikgu tak apa-apa?”soal guru besar
“sakit sikit saje”kata zackruddin lalu cuba untuk berdiri.

Fitri akhirnya berdiri tegak. Fitri berjalan lambat ke arah dukun pak wardi. Asri cuba menghalangnya. Namun ditepis fitri. Asri juga melayang ke belakang sepertimana zackruddin. Asri bangkit lalu mengeluarkan tasbih dari kocek seluarnya.

Mulut asri mula terkumat-kamit berzikir,namun segalanya sudah terlambat. Fitri kini sudah keluar melepasi pagar yang dibuat asri. Asri terkejut dengan hal itu. Fitri yang dirasuk oleh makhluk belaan dukun pak wardi itu berdiri disebelah dukun pak wardi. Dukun pak wardi tersenyum puas. Serentak itu keris yang berada ditangan kanannya itu dilempar kedalam kawasan sekolah itu.

Keris itu terpacak tidak jauh dari asri. Asri terkejut. Pagar yang dibina asri dan zackruddin itu runtuh menyembah bumi, seakan butiran pecahan kaca yang berderai cahaya sinaran kuning itu terbenam di bumi.

“hahahahaha kau bukan tandingan aku wahai anak muda!”dukun pak wardi ketawa berdekah-dekah.
“saya dah hubungi tok imam. Dia dalam perjalanan kesini”bisik guru besar ke telinga zackruddin.
“bagus.”jawab zackruddin gugup.

Asri berdiri.mulut asri tidak lekang dengan puji-pujian ke atas Illahi. Asri tidak gentar terhadap lawannya. Asri nekad untuk bertarung habis-hbisan demi menyelamatkan murid-murid lelaki dari terus dinodai dukun amalan songsang ini!.

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani... Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah(dengan sesuatu yang lain) maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga dan tempat kembalinya ialah neraka (Surah al-Maidah : 72)”  gempita suara asri kedengaran jelas. Angin mula bertiup sedikit kencang. Asri tetap teguh berdiri berhadapan dengan musuhnya. Asri tidak gentar melihat dukun pak wardi. Rupa dukun pak wardi mulai berubah. Wajahnya berubah menjadi ngeri.

“arghhhh”pekikan kuat dari dukun pak wardi menakutkan semua yang melihat. Zackruddin dan beberapa cikgu lain berundur kebelakng sedikit. Namun asri tetap tidak berganjak walau sedikit pun.

“Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w sabdanya; “Sesiapa yang mempelajari sesuatu ilmu dari jenis-jenis ilmu yang tujuannya untuk mencapai keredhaan Allah, sedang ia tidak mempelajarinya melainkan untuk mendapat sesuatu bahagian dari dunia(harta benda atau pengaruh), nescaya ia tidak akan dapat mencium bau syurga,pada hari kiamat kelak,”” (Abu Daud dan Ibnu Majah)” Asri melaungkan bacaannya sekuat hati. Kedengaran jelas di sekitar tempat itu.

Dukun pak wardi mulai aneh,dia semakin tidak senang. Dukun pak wardi membaca mantera menyeru semangat. Lantaran itu satu bebola api muncul dari tangan kirinya,lalu dukun pak wardi melempar bola api itu ke arah asri. Asri kaget. Namun asri sudah bersedia.

“pufff” bola api itu meletup secara tiba-tiba. Dukun pak wardi terkejut. Badan pak wardi semakin lemah. Dukun pak wardi merasa aneh,mengapa badannya begitu sakit,pedih dan lemah.pak wardi akhirnya tersungkur begitu juga dengan fitri yang berdiri disebelah pak wardi. Sama-sama menyembah bumi.

“Allah Hu Akbar”laungan tok imam yang tiba-tiba muncul dari belakang dukun pak wardi.
Dukun pak wardi mengelupur kesakitan. Wajahnya mula berasap dan kehitaman. Dukun pak wardi cuba untuk berdiri.kakinya mengeletar. Tok imam membacakan beberapa lagi ayat suci Al-Quran. Dukun pak wardi mengelupur kesakitan.

“arrghhh”beberapa raungan misteri dari langit kedengaran dan kemudiannya hilang tidak lama kemudian.

“aargghh warghh warghhh”dukun pak wardi meronta-ronta kesakitan.

Asri memasang kekuda. Tasbih ditanganya digengam erat. Mulutnya masih terkumat kamit membacakan sesuatu. Bacaan ayat-ayat Al-Quran tidak lekang dari bibir asri. Asri kemudian meniup ke arah dukun pak wardi,sekali lagi dukun pak wardi mengelupur keperitan. Badan dukun pak wardi mula berasap-asap. Dan tidak lama kemudian dukun pak wardi rebah menyembah bumi.tubuhnya kejang.bau busuk mula menusuk hidung. Zackruddin memandang asri. Asri menoleh ke arah zackruddin lalu tersenyum.

~        ~        ~

Perjalanan pada waktu petang itu lancar. Tiada kesesakan. Trafik bergerak lancar memudahkan perjalanan zackruddin dan asri. Setelah peristiwa pada malam itu. Dukun pak wardi telah berjaya ditewaskan oleh Asri dan tok imam. Semalam jenazah dukun pak wardi dikebumikan. Memang banyak kejadian aneh yang berlaku semasa menguruskan jenazah dukun pak wardi. Segala insiden aneh itu dijadikan pengajaran dan tauladan.

Akhirnya kebenaran teserlah, cara perubatan dukun pak wardi itu adalah rekaan semata-mata. Dukun pak wardi mengambil kesempatan dengan mencabul dan meliwat mangsanya ketika proses perubatan di jalankan. Angapan orang ramai mengenai saka yang mengangu ketenteraman penduduk adalah salah. Rupanya  dukun pak wardi mengamalkan ilmu pendamping dan ilmu-ilmu khurafat untuk melempiaskan nafsunya. Kini segala terbongkar akhirnya.

Aktiviti persekolahan berjalan seperti biasa, hanya tinggal kurang dari dua minggu lagi UPSR akan berlangsung. Semua pelajar sudah siap sedia. Banyak pengajaran dapat diambil ketika kem kecemerlangan itu berlangsung. Kem itu berakhir dengan jayanya.

“awak ok ke?”tanya asri memulakan perbualan.
“ok.kenapa tanya?”soal zackruddin lalu memandang asri.
“saje tanya,harap kejadian hari itu tidak berulang lagi. Harap awak dapat ambil iktibar dan pengajarannya. Jika Allah nak balas perbuatan umatNya,Dia boleh lakukan pada bila-bila masa dan tidak kira dimana. Jangan ingat Dia hanya akan balas di Akhirat kelak, tapi Dia boleh membalasnya di dunia juga. Awak kawan baik saya zack. Saya nak awak bahagia di dunia dan Akhirat. Saya tak nak awak kembali ke dunia gelap itu lagi. Saya tak nak kawan saya menderita samada di dunia atau di akhirat.”zackruddin terdiam sayu
“saya pasti awak boleh. Awak seorang yang gagah. Awak boleh berubah. Awak boleh kekal berubah!”asri memberi keyakinan kepada zackruddin
“Insyallah asri.awak doa-doakan saya ye”kata zackruddin sambil tersenyum tawar.
'jikalah aku segagah yang kau katakan asri. Pasti kejadian ini tidak akan berulang lagi'keluh hati zackruddin lalu menoleh ke arah luar tingkap kereta.

Kereta diberhentikan dibahu jalanraya. Zackruddin memandang wajah asri buat kali terakhir. Zackruddin tidak pasti bila dia dapat jumpa lagi sahabat karibnya itu.

“asri, saya ucapkan jutaan terima kasih kepada awak. Sudah banyak pertolongan dan sokongan dari awak buat saya. Saya hargainya sangat-sangat”kata zackruddin lalu bersalaman dengan asri.
“sama-sama zack. Apalah sangat jasa saya ni pada awak. Saya hanya membantu. Yang baik dari Allah dan yang buruk dari saya.”kata asri lalu memeluk cikgu itu.
“macam mana awak nak balik rumah nanti?”tanya asri
“jangan risaulah. Kawan serumah saya boleh ambil saya”kata zackruddin lalu membuka pintu kereta.
“awak kirim salam kat murid awak tu ye. Bantulah dia untuk berubah juga.”pesan asri
“baiklah. Doa-doakan ye, awak pun hati-hatilah bawa kereta. Kalau penat jangan lupa rehat ok.”kata zackruddin lalu keluar dari kereta waja milik asri.

~              ~                   ~

Suasana di dalam wad lelaki itu sedikit sunyi. Maklumlah hospital,tentulah sunyi. Zackruddin melangkah ke kamar fitri,murid dan ketua darjah bagi kelasnya. Zackruddin mengukirkan senyuman lalu meletakkan sebungkus plastik buah-buahan.

“terima kasih cikgu sebab sudi lawat saya”kata fitri.
“sama-sama. Awak cepatlah sembuh ye. Nanti dapat jawab ujian di sekolah.bukan jawab berseorangan disini.”kata zackruddin lalu duduk di kerusi pelawat.
“baiklah cikgu,terima kasih ye. Saya nak minta maaf atas kejadian pada malam itu. Saya tak nak ulanginya lagi. Saya janji. Saya tak akan..”
“syhhh sudah lah tu. Saya dah lupakan perkara itu. Lagipun cikgu faham keadaan kamu.kamu kena sihat dan banyakkan rehat. Ahli keluarga awak ada melawat awak?”tanya zackruddin
“ada cikgu. Mak saya bawakan saya makanan tengahari tadi. Malam nanti mak saya datang temankan saya di hospital ini cikgu”ujar fitri
“baguslah kalau macam tu,kamu tidaklah keseorangan. Saya cuma harap..”
telefon milik zackruddin berdering. Tertera nama my love di skrin telefon bimbit zackruddin.
“kejap ye,isteri cikgu telefon”kata zackruddin meminta diri lalu berjalan keluar dari wad.

Fitri hanya tersenyum melihat zackruddin berjalan keluar dari bilik wadnya. Tangan kiri fitri mengengam kemas satu tangkal kecil bertali yang berbalut kain kuning dan bertali hitam. Fitri masih ingat lagi,ketika dia jatuh tertiarap disebelah dukun pak wardi ketika dukun pak wardi mengelupur kesakitan, Dukun pak wardi sempat memberikannya tangkal itu. tangkal yang digengam fitri sekarang.

'lambat laun juga kau akan melutut di depan aku dan mengikut segala kemahuan aku wahai cikgu' bisik hati kecil fitri lalu tersenyum ke arah sesusuk lembaga hitam di bucu penjuru bilik wad itu.




(-----TAMAT-----)



Alhamdulillah, selesai sudah cite dukun ni.. diharapkan pembaca dapat pedoman dan ikhtibar dari mana yang baik dan buruk..cerita ini hanya rekaan semata-mata.dan tidak ada kena-mengena  antara yang hidup ataupun yang sudah meninggal dunia..aku penulis junior..mana yg salah tolong perebtulkan..TQVM


20 comments:

  1. macam ada sambungan jer citer dukun santet ni...hehehehe...fitri ...dah ambil alih tuga spak wardi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. weii sudahla..cite ni mmg ending mcm gini..ko jgn nk suruh aku sambung lg..dh byk novel/cerpen aku yg sangkut tak hbs taip lg wei..hahaha

      Delete
  2. dah tugas ko sebagai novelis.. hehehe
    tak per ..nanti aku klik iklan ko ...
    ok kan? hehehhe..
    janji aku dapat baca tiap malam ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye aku tau tugas aku sebagai penulis..
      tapi aku hrp bdk2 yg baca blog aku jgnla bg tekanan kat aku beb..
      aku dh ler byk kene kat opis tu..paper work dh bertimbun
      aku amat bersyukur dan berterima kasih kepada abg jangut yg sudi klik kat iklan tu..klik ar byk2 ek..

      Delete
    2. hahhaha..aku klik jer ..tiap malam k..
      ko buat pekak jer ngan tekanan tu hahaha..
      ko ikut waktu ko lar...
      nanti kerja ko terganggu lak..
      baca baca ni buat penawar kalbu jer.. tp kalo banyak update bagus jugak heheheh

      Delete
    3. baiklah abgjangut aku akan turuti kata-kata mu itu..
      terima kasih kerna telah memberiku sesuatu pengisian yg begitu bermakna sekali
      perghh ayat hahaha

      Delete
  3. another great novel ... bravo bro .^_^.

    ReplyDelete
  4. Hebat cerita ini. Tak sabar nk baca cerita2 yg baru pula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas pujian.. tunggu ye

      Delete
  5. nice khuzairi.. tak sabar tnggu next novel, sequel sisi gelapku tu.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro.. check post sejarah sisi gelapku..ada info berguna utk anda..tq

      Delete
  6. menarik giler citer ni.. seronok je aku baca sampai habis.

    p/s: bro, selalunya ending tergantung camni maksudnya penulis tu ada niat nak buat citer baru dari sambungan citer ni. so...mmg xde plan ke?? hoho.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoho nak sambungan ke?? hehehe buat masa ni, tak payah kot..banyak lagi karya aku yang tertunggak ni..bil air pun lama gak tertunggak ni(xde kaitan)..

      btw bro..thanx sbb sudi luangkan masa membaca cerita ini..

      Delete
  7. Best cite nie... bro klu ko ade mase, bole ar fikirkn dukun 2.. sbb dah ade ciri2 sambungan.. ko memang best bro.. tq

    ReplyDelete
  8. Wau, cerita dia mmg best.. agak menerujakan, seram n agak datar, tp memberi stu nasihat yg berguna.. jangan percayakan bomoh.. stu yg sy kagum dalam cerita ni, apabila cikgu zack mampu mengubah corak dan kehidupan dia.. dari sorang yg songsang, kepada org yg mengikuti jalan yg benar.. biar pon byak dugaan. Sbb bg sy, semakin kita cuba keluar dri dunia songsang ni, semakin kuat cabaran yg hadir..
    Cuma harapan sy, agar khuzairi dpt menggarap dukun 2, mkin beceritakan ttg fitri yg kian hanyut dan kehidupan zaki selepas kejadian di liwat secara paksa tu..
    Dan sy beharap, ramai insan yg boleh menerima seseorang yg songsang dan berusaha membawa kita kejalan yg lebih baik seperti watak asri.. bukan org yg meghukum, tetapi membantu..
    Haha byak lak sy menulis.. ape2 pon terbaik..
    -kimee-

    ReplyDelete
  9. saya barujumpa blog ni..fuhh...1 malam tak tido layan novel ni wa tell you der...walaupun aku strght tpi sesekali baca novelmcm ni membuka persepsi yang baru...thanks authors!!! tak sabar nak baca yang len... tido lu chau.....

    ReplyDelete
  10. untung dtg lewat kesini...... dpt baca kesemua sekali...... cerita menarik sangat bro..... ada pengajaran..... ada misteri dihujung jalan....ending mcm ada sequel jer........harap2 ada dukun part 2..... zaman remaja fitri aka pak wardi junior dan juga zaki.....

    ReplyDelete
  11. Adooh macam tak syok jer ending die pahal lak si fitri tuh tetibe ade tangkal nak goda cikgu tu plak haish tergantung lagi cite kau ni apesal x buat budak fitri tu mam*** jer kan senang biar tragis sikit HAHAHAH

    ReplyDelete
  12. great story.. kekedang tu dok meremang bulu roma ni mase bace..(-,-") habiskan 17 eps dlm 1 hri je.. napelah si fitri tu insaf lgi.. hrap ckg zack kuatkan diri tu.. abg khuzairi, citer lpas ni best x...

    ReplyDelete