13 May 2013

Tentang Rasa - part 17: Sebab dan Cahaya -



Tentang Rasa - part 17: Sebab dan Cahaya -

Selesai bersolat subuh. Zharif berjalan keluar dari surau tersebut. Zharif menghidupkan enjin keretanya. Zharif membelek-belek gambar Sufian di skrin telefon bimbitnya. Zharif tersenyum sendirian bila mengingati kenangan-kenangan indahnya bersama kekasihnya itu.

Zharif memandu keluar keretanya dari kawasan kampus. Pagi ini, Zharif dan Sufian tidak mempunyai kelas. Malah tiada kelas untuk hari ini. Hari ini adalah hari Sabtu. Kereta itu berhenti sebuah gerai kecil di tepi jalan. Kelihatan ramai yang berdiri mengerumuni gerai tersebut.

Sufian akhirnya tersedar dari tidur. Sufian mengaru-garu kepalanya. Habis serabai rambut Sufian. Sufian memandang katil Zharif yang kemas. Dahi Sufian sedikit berkerut. Sufian melangkah keluar dari bilik dan ke bilik air yang terletak dihujung blok asrama tersebut. Sebuah baldi kecil berisi sabun mandi,syampoo,pencuci muka,berus gigi dan ubat gigi dibimbit Sufian.manakala di bahunya tersidai seluar pendek dan singlet.

Beberapa pelajar lelaki sedang membasuh pakaian di bilik air tersebut. Sufian tersenyum ke arah rakan kelasnya yang sedang mencuci kasut Diadora dan ditelinga rakannya itu tersemat earphone. Bilik air itu tidak seseak seperti pagi-pagi hari belajar. Hujung minggu ini ramai pelajar yang pulang ke rumah atau keluar bermalam diluar kawasan kampus. Sufian masuk ke dalam bilik tandas yang kosong.

Tuala yang melilit pinggang Sufian terurai dan disangkutkan didinding bilik air tersebut. Boxer lusuh yang dipakainya turut disidai sama. Pili air mula dipulas. Sufian memberanikan diri merapatkan badannya ke pancuran air itu. Dingin. Mengeletar badan Sufian. Tangan Sufian yang mengigil kesejukan itu mengusap lembut badannya.

Tidak lama kemudian, badan Sufian mula sebati dengan suhu air. Sufian berjaya mengawal tahap kedinginan tersebut. Memang beginilah yang terjadi hari-hari bila Sufian tinggal di asrama. Di asrama ini tiada pemanas air seperti dirumahnya. Selesai memberus gigi Sufian mencuci badannya bersih-bersih dengan sabun mandi,selepas itu Sufian membasuh mukanya dengan pencuci muka.

'TUP TUP TUP' pintu bilik air diketuk-ketuk. Sufian terhenti mengosokkan mukanya yang berbusar itu.

“Sape tu??!”jerit Sufian dari dalam bilik air.

'TUP TUP TUP!!' bunyi ketukan semakin kuat.

“Woi!! sape yang ketuk-ketuk ni?!”pekik Sufian sambil matanya tertutup rapat.

'TUP TUP TUP!!'bunyi ketukan berterusan

'bangang betul lah!' dengus hati Sufian.

“kau nak apa??!”tanya Sufian ketika membuka separuh pintu bilik air tersebut. Sebelah Mata Sufian terbuka
“hahahaha kau rupanya, aku ingat sape lah yang mandi kat dalam bilik ni. hahaha lawa make up hahaha”Faizul tergelak besar melihat muka Sufian.
“babi, kau nak apa hah?”marah Sufian
“haha sorrylah bro. Janganlah marah. Aku nak minta sabun sikit boleh tak? Sabun aku dah habislah”kata Faizul mengaru-garu dadanya. Faizul hanya berseluar dalam ketat berwarna hitam. Bentuk badan Faizul ternyata lebih tegap berbanding Sufian. Terdapat bulu lebat yang tumbuh di bawah pusat Faizul.
“nah, guna sikit je. Jangan bagi habis”hulur Sufian sebotol sabun mandian Dettol.
“siot kedekut haha yela-yela aku guna sikit je.”kata Faizul sambil tersenyum hingga menampakkan lesung pipitnya.
“wei jangan nak jadi gay sangat lah pandang aku lama-lama haha”Faizul ketawa lagi
“g mam!!”kata Sufian lalu menghempas pintu bilik tandas itu.

Pancuran air mula melunturkan busar pencuci muka itu dari muka Sufian. Jantung Sufian berdenyut kencang. Dada Sufian turun naik dengan pantas.

'tak! Aku dah ada Zharif!!'bentak hati Sufian.

Sufian sedikit terkejut bila membuka pintu bilik asramanya. Zharif sedang duduk bersila sambil tersenyum melihat Sufian yang masih lagi kaku berdiri di muka pintu. Dihadapan Zharif terhidang sarapan pagi yang dibelinya tadi.

“tunggu apa lagi, cepatlah bersiap. boleh kita makan sama ni”kata Zharif.
“oh so sebab ni you tak de pagi tadi waktu I bangun, you keluar beli breakfast?”tanya Sufian
Zharif hanya mengangukkan kepalanya sambil tersenyum.

*                 *                   *

Amirah kembali ke meja makan di restoran makanan segera itu. Seorang gadis belasan tahun tersenyum memandang Amirah. Gadis itu berkenalan dengan Amirah di sebuah lama sosial. Dan ini merupakan temujanji pertama di antara mereka. Setelah hampir sebulan berkenalan di laman sosial tersebut, hari ini baru mereka berpeluang berjumpa dan bersua muka.

“apa yang awak senyum-senyumkan ini?”tanya Amirah
nothing. Saya suka tengok mata awak”kata Syafinaz
“hehe awak ni ada-ada jelah. makanlah”perlawa Amirah yang mula kemerahan pipinya akibat dipuji Syafinaz.
thanks sebab belanja saya makan. Lepas makan ni kita nak kemana?”tanya Syafinaz
“hmm tengok wayang nak?”
“nak tengok movie apa?”
“entah. Awak lah yang pilihkan, saya tengok je”kata Amirah
“Amy, saya nak tanya awak sesuatu boleh? Ini berkaitan hal peribadi awak, hope you dont mind
sure. Tanya lah”
“macam mana awak jadi macam ni?”
“jadi apa?”
well jadi macam ni lah. Macam awak sekarang”
“maksud awak less?”
“yeah”
“hmmm”Amirah rasa gelisah. Berat hatinya ingin membuka pekung didada.
“awak?”
“ye, hurmm saya tak suka kat lelaki. Lelaki banyak buli saya waktu sekolah dulu. So sebab tu saya lebih prefer pada girls sahaja”
“oh. sama macam saya jugalah kot”
“sama macam mana?”tanya Amirah lalu menyedut minuman berkarbonat dari strawnye.
“saya tak suka lelaki sebab ramai kawan-kawan saya selalu dibuli oleh pakwe mereka. Lagipun dulu saya ada kakak angkat, dia baik dengan saya. Layan saya dengan baik. Dialah tempat saya bermanja. Dia yang ajar saya jadi begini. Ajar bagaimana untuk meminati kaum sendiri. Tapi sejak dia dah kahwin kami dah tak berhubung lagi. That was 4 years ago”ujar Syafinaz.
“betul ke awak dah tak berhubung lagi dengan kakak angkat awak tu lagi?”tanya Amirah serius
“betul wak, saya dah tak contack dia lagi lah. Kalau saya still contack dia lagi, tak perlulah saya berkenalan dengan awak. Coz saya jenis yang setia ok”yakin Syafinaz.
Amirah tersenyum lalu mencubit pipi Syafinaz. Syafinaz tersipu-sipu malu.

Zharif berjalan beriringan dengan kekasihnya di pusat membeli-belah. Ramai pengunjung yang datang disitu. Suasana tidak ubah seperti semut membina sarang. Jika leka ketika berjalan pasti akan berlaga bahu atau hampir bertentangan dengan orang ramai disitu. Sesekali Sufian memeluk bahu kekasihnya.

so movie akan start dalam masa less than 30 minutes. Should we grab a popcorn first?”tanya Sufian kepada Zharif.
yeah sure. But hey!”Zharif menarik bahu kekasihnya yang sedang melangkah ke kaunter popcorn.
“kenapa?”tanya Sufian aneh.
you tolong belikan boleh tak? I nak ke toilet. Tiba-tiba sakit perut ni. Maybe makan nasi lemak pagi tadi kot”kata Zharif
“errmm yeah sure”jawab Sufian lalu melihat Zharif pergi dan hilang dicelah orang ramai. Betul juga kata Zharif, sambal nasi lemak pagi tadi memang pedas. Mungkin sebab itu perut Zharif memulas-mulas.

Selesai menonton wayang, Zharif dan Sufian menjamu selera di sebuah restoran. Sufian kelihatan berselera menjamu hidangannya yang merupakan nasi goreng dan hirisan isi ayam yang digoreng rangup berserta sos lemon. Hidangan Zharif pula agak ringkas iaitu spagethi bersama bebola daging.

“fuh kenyang lah”kata Sufian yang duduk bersandar setelah selesai menjamu hidangan.
“amacam? Sedap kan makanan kat sini”Zharif mengelap bibirnya dengan tisu.
“yelah. Sedap. Mana you tahu tempat ni?”tanya Sufian
“abang Zahid selalu ajak I makan kat sini dengan family dia”kata Zharif
“hmm you memang betul-betul rapat dengan abang Zahid kan”
“dah tentulah, kami kan adik-beradik”
“dari 4 orang adik beradik termasuk you, kenapa dengan lagi dua lagi adik-beradik you tak rapat dengan you?”pertanyaan Sufian merubah air muka Zharif. Zharif mengalihkan pandangannya dari bertentangan mata dengan kekasihnya.
“banyak tentang keluarga you yang I tak tahu dan you pun tak pernah beritahu I. Apa kata you ceritakan sikit tentang ini kepada I ”pinta Sufian
“hurmm, well I .. pfuhh ok, abang Zahid memang rapat dengan I berbanding lagi dua orang kakak I. Dalam keluarga I ada 2 orang lelaki, which is me and abang Zahid. Selebihnya adalah perempuan. Abang Zahid I adalah anak sulung. Dan I adalah anak bongsu. Macam biasalah, adik-beradik lelaki mesti akan rapat dengan lelaki kan. Begitu juga dengan perempuan. So sebab itulah, sekarang ni I rapat dengan abang Zahid.”jelas Zharif.
“oh ok.”respon dari Sufian
“dah faham sekarang kan?”
“ermm you tahu kan abang I yang buat I jadi begini kan, yang you pula siapa atau bagaimana you boleh jadi macam ni?”soal Sufian
you ni kan sayang, macam reporter jelah. Banyak benda yang you tanya”Zharif mula rasa menyampah
look honey. I nak tahu je. Sebagai kekasih, I rasa I patut tahu tentang semua ni”kata Sufian cuba menjelaskan sebabnya.
“malas betul lah nak flashback. Hurmm macam ni, dulu waktu I form 3 arwah ayah I upah seorang cikgu tuisyen untuk ajar I. Time tu kan PMR, so my dad nak pastikan I pandai dan boleh dapat 8A. My dad upah seorang guru tuisyen lelaki untuk mengajar I subjek yang I lemah dan susah nak score. On the first month everything run normally, till one night when my parents and family keluar pergi kenduri kahwin anak pak cik I. Cikgu tu mula buat sesuatu pada I. Dia ajar I apa itu seks dan bagaimana nak praktikkan seks itu. Actually its more to gay's sex. Mula-mula I rimas dan tak suka. I pernah nak mengadu pada arwah ayah I tapi entah kenapa ada rasa seronok yang menghalang I dari mengadu pada my dad. Cikgu itu hanya mengajar I untuk tempoh hampir 3 bulan sahaja. Lepas PMR, I dapat result 6A sahaja.”Zharif menamatkan ceritanya. Sufian terkedu mendegar cerita Zharif.
time SPM, cikgu tu tak mengajar you ke?”tanya Sufian
“tak”Zharif mencebikkan bibirnya sambil mengeleng-gelengkan kepala.
“kenapa?”soal Sufian lagi
“sebab ayah I tak upah cikgu tu lagi”jawab Zharif
“kenapa ayah you tak upah cikgu tu lagi?”Sufian menyoal lagi.
“sebab ayah I meninggal dunia waktu I mula-mula masuk form 5”jawapan Zharif akhirnya berjaya mengunci bibir Sufian dari menyoal.

*                        *                             *

Suasana di pasar raya itu benar-benar sibuk. Ramai orang terutamanya pasangan suami isteri menolak troli kehulur-hilir di dalam pasar raya tersebut. Fakhri kelihatan tidak tergangu pun dengan situasi begitu. Malah Fakhri sudah lali dengan keadaan begini. Fakhri tekun membelek-belek kubis dan daun salad untuk dibelinya sebagai bahan bagi burgernya. Jam ditangan sudah menunjukkan angka 3.20 petang.

“baik punya belek bro”tegur seorang lelaki di belakang Fakhri.
“hey. Kau, hidup lagi ek hahaha”sindir Fakhri
“itulah fasal. Aku pun ingat aku jumpa hantu tadi. Rambut sudah panjang serupa itu hantu juga. Hantu tengah belek sayur. Baik punya belek hahaha”balas lelaki itu.
“siot. Kenakan aku balik hahaha lain kali bagilah salam”kata Fakhri
“oh sorry-sorry. Assalammualaikum w.b.t abang 'pomen' terbaik”
“Waalaikumsalam w.b.t mat joker hahaha aku dah tak main motor lagi lah bro.”jawab Fakhri sambil berjabat tangan dengan rakannya yang pernah sekumpulan dengannya sebagai mat rempit.
“oh itu fasal lah kau main sayur lak sekarang, apa kau dah jadi petani yang berjaya pula ke?hahaha”usik lelaki itu.
“sengal tahap lipan bara la lu ni.haha aku buat business baik sekarang. Aku jual burger lah bai”kata Fakhri.

Suasana di luar itu agak hangat. Tapi Fakhri dan rakannya masing-masing berteduh di tepi bangunan pasarraya yang terlindung dari cahaya matahari. Asap pekat berkepul-kepul naik ke udara dari mulut dua sahabat itu. Fakhri mengikat barangan yang dibelinya tadi.

“tak sangka kau dah berkahwin dah”kata Fakhri
“lama punya ceritalah bro. Aku dah ada dua orang anak dah sekarang ni”kata rakan Fakhri
“baguslah kalau macam tu. Kau bila balik sini?”tanya Fakhri
“aku balik semalam. esok dan gerak balik Perak. Lusa aku dengan isteri kerjalah bro. Aku balik ni pun bukan apa, jenguk mak aku tu je. Mak aku sakit. Kena angin ahmar.”terang rakan Fakhri
“kalau lusa kau dah balik, habis tu siapa lak yang jaga mak kau nanti?”tanya Fakhri
“kakak aku yang duduk kat belakang rumah mak aku tulah. Dia yang jaga mak aku sekarang. Aku balik jenguk je. Ada lah hulur sikit kat dia. Bantu jaga mak aku tu sekali.”
“oh macam tu.”
“habis kau sekarang, jual burger? Kau jual burger dekat kedai ayah kau tu ke?”
“yelah. Aku sambung jual burger kat gerai arwah ayah aku tu”
“orang rumah kau tolong kau sekali ke?”
“orang rumah? Wei aku belum kahin lagi lah.”
“belum kahwin lagi?hahaha kau nak tunggu bila baru nak kahwin?”
“haha rileks lah. Aku belum puas enjoy lagi ni hahaha”Fakhri berseloroh
“tak puas? Hahaha kau tak puas layan jubo ke?”
“apa kau cakap ni?”Fakhri pelik dan tersentap
“sudahlah kau. Buat-buat lupa lak. Dulu bukan ke kita sama-sama layan benda tu. Tak kan kau lupa lak, ke buat-buat lupa? Atau cover je sekarang ni?”
“aishh kau ni. Benda lama lah. Aku malas nak ingat lagi. Aku dah tak layan benda tu dah lama dah. Sejak aku berhenti main motor lagi”
“hahaha yela tu, budak tu juga buat kita open kat lelaki kan. Wei, budak tu kau simpan lagi ke?”
“budak mana ni?”Fakhri hairan
“budak yang jambu tu lah. Yang kita sama-sama kekah budak tu. Kau ingat tak lagi, dulu waktu kita lepak-lepak kat dusun Pak Wahab rembat Durian orang tua tu time tu kita bertiga overnight kat pondok dusun tu. Budak tu la yang buat kita jadi macam ni doh. Kau ingat tak malam tu, time tengah bosan tunggu Durian jatuh kita ada main game. Sape kalah kena ikut cakap kita. Time tu budak tu kalah, lepas tu kita suruh dia bogel hahaha. Banyak game dia kalah doh, last-last kita suruh dia isap konek kita. Kau ingat tak lagi, budak tu memang kena habislah. Last-last aku minta dia tongeng. Aku cucuk lubang dia hahaha lepas tu kau pun join sama hahaha ”rakan Fakhri ketawa teringatkan kisah silam itu.
“kau ingat lagi ek benda tu”
“haha benda best mestilah ingat hahaha tapi best sial, betul cakap aku best. Budak tu kemut baik ar. Banyak kali gak aku repeat dengan dia doh. Kadang-kadang kat pondok tu, kalau tak de port aku enjut dia kat ladang kelapa sawit.hahaha. Wei kau tau tak budak tu kat mana?”tanya rakan Fakhri itu
“entah, aku tak tahulah dia pergi mana sekarang.”jawab Fakhri
“aku ingat aku nak rasa lagi malam ni.”
“babi, bini ada tak nak tibai lak, dua-dua lubang ada”
“bini aku tu tak sportinglah. Tak bestlah main dengan dia. Dia tak pandai layan.”
“tak pandai layan pun leh bagi kau dua orang anak juga kan”
“ala anak tu lain. Tapi serius doh, kadang-kadang aku teringat juga kat budak tu. Kemut baik ar. Aku ingat kalau budak tu ada lagi kat sini, malam ni aku on dengan budak tu hahaha”
“macam harem perangai”
“haha susah-susah kau pun boleh juga lah”kata rakan Fakhri sambil mengusap peha dan punggung Fakhri
“wei pale bapaknya. Agak-agak lah. Aku tumbuk juga muka mamat ni kang hahaha”tepis tangan Fakhri
“hahaha oklah bro, aku nak gerak balik ni. Bising lak bini aku tu tunggu lama kat rumah. Aku balik dulu. Malam ni kalau aku free aku datang lepak kat gerai burger kau k”Fakhri berjabat tangan dengan rakannya. Rakannya berlalu ke kawasan meletak kenderaan di pasar raya tersebut.

'Firdaus memang tak guna. Menyesal aku pernah bercinta dengan orang macam dia. Semua lelaki dia sapu. Yang dia utamakan adalah kepuasan dari sebuah percintaan!' monolog hati Fakhri. Fakhri melemparkan putung rokoknya lalu berjalan ke kawasan parkir tersebut.

Selesai makan dan membeli-belah, Zharif dan Sufian berjalan keluar dari pasar raya tersebut. Waktu sudah menganjak hampir ke pukul 6 petang. Zharif dan Sufian kelihatan gembira menghabiskan masa bersama.

“Paan, you boleh tunggu kejap tak? I nak pergi beli topuplah kat kedai sana tu.”kata Zharif
“ok, I tunggu kat sini.”kata Sufian lalu berdiri berhampiran pintu masuk pusat membeli-belah itu.
Zharif berjalan laju ke arah kaunter dikedai serbaneka tersebut.
topup Maxis RM30”pinta Zharif.
“baik,sekejap ye”kata jurujual perempuan itu lalu berpusing kebelakang ke arah mesin topup tersebut.

“abang”Zharif terkejut bila tangannya ditarik seorang budak lelaki.
“huh?”Zharif terkejut memandang budak lelaki itu.
“ini jam abang. Abang tertinggal masa solat di surau tadi”budak lelaki itu menghulurkan jam tangan Zharif.
“oh. Terima kasih dik”jawab Zharif.
“encik ini topupnya”kata jurujual itu sambil menghulurkan topup tersebut.
“sekejap ye”kata Zharif sambil tersenyum ke arah jurujual tersebut.
Zharif menoleh semula ke arah budak lelaki itu. Tiada. Zharif hairan kemana perginya budak lelaki tersebut.
“ini duitnya. Terima kasih ye”ucap Zharif lalu meinggalkan kedai tersebut dalam keadaan terpinga-pinga. Zharif membuka gengaman tangannya yang berisi jam tangan miliknya yang dipulangkan oleh budak lelaki itu tadi. Jantung Zharif bagaikan direntap kuat dan tubuhnya terkaku serta langkahnya terhenti bila melihat terdapat surah Yasin kecil di tapak tanganya berserta jam tangannya.

“lamanya.”runggut Sufian
“tadi masa I kat kedai tu ada seorang budak lelaki ni pulangkan jam tangan I yang tertinggal masa I pergi..... masa I pergi tandas”kata Zharif
“yeke? I pun tak perasan yang you pakai jam. Lagipun jam you tu kecil sangat dan macam jam perempuan. Hehe so you bagi tak budak tu apa-apa reward?”tanya Sufian
“tak sempat budak tu terus pergi.”jawab Sufian
“laa macam tu pula,hurmm dah lah jomlah balik”kata Sufian lalu berjalan keluar.
Zharif mengeluarkan naskah kecil Yasin dari koceknya.

'reward? Ye memang aku patut memberiNya reward sebab memulangkan sesuatu yang sudah lama hilang dari jiwa ini. Dia memulangkan semula HidayahNya kepada aku,dan aku patut membalasnya semula dengan lebih taat kepadaNya..oh Ya Allah. Terima kasih atas hidayah Mu' Air mata Zharif mengalir perlahan-lahan bila mencium naskah Yasin tersebut.


-bersambung-

6 comments:

  1. satu yang aku suka kat cerita kau ni sebab ada 'moral conscious'. kita selalu salahkan diri kita sebab jadi macam ni. tapi yang kita selalu lupa Allah maha bijak mengatur hidup kita. ini dugaan kita untuk mendekatiNya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..thanx nampak benda itu..aku cuba nak terapkan byk tauladan dlm penulisan aku skrg ni

      Delete
  2. best je bgn2 pagi,mandi dh ada breakfast..
    haha..
    tp kalau selalu,berlemak jgk..

    =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha dah duk asrama der..mmg mcm tu la.. xk ira masa..ade je hidangan..breakfast ke, lunch ke, dinner ke, hi-tea ke, supper ke..mst adenye la haha

      Delete
  3. alhamdulillah ada kelainan...teruskan encik khuzai...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. baiklah..saya akan teruskan lagi ye encik janggut

      Delete