10 November 2013

Cerpen : Budak Kilang



Budak Kilang


Bunyi bising dari mesin-mesin besar di dalam kilang itu betul-betul membingitkan telinga. Ghani berdiri tegak di luar bangunan besar bersebelahan dengan kantin.matanya meliar memandang sekeliling kawasan kilang Hinoda yang mengeluarkan pelbagai produk jenis kotak. Agak luas kawasan kilang milik syarikat dari Jepun itu. Bangunan kilang ada dua dan sebuah bangunan pejabat tersergam indah dikawasan yang agak terpencil ini. Dibelakang kawasan kilang merupakan hutan tebal,dikirinya pula dipenuhi semak samun. Hanya sebatang jalan yang berturap dari kawasan kilang ini yang menghubungkan kilang ini dengan jalan besar.sepanjang jalan itu pokok-pokok getah berdiri megah di setiap bahu jalan.

Ghani seorang duda beranak 3 mengambil keputusan untuk bekerja sebagai pengawal keselamatan di kilang ini setelah berhenti dari menguruskan kebunnya. Walaupun dibantah keras oleh anak bongsunya namun ghani tetap ingin bekerja. Ghani hanya tinggal berseorang dirumah pusakanya,sejak kematian isterinya 2 tahun lalu, hidup Ghani sedikit sepi,anak-anaknya tidak tinggal bersama dengannya. Anak-anaknya sudah mempunyai keluarga sendiri dan menetap dirumah masing-masing.

“Pakcik menungkan apa tu?”tegur seorang lelaki yang tiba-tiba keluar dari pejabat
“saya hanya melihat kawasan sekitar kilang ni encik”kata ghani penuh sopan
“jangan risau,lepas ni saya jamin pakcik akan muak pula meronda kawasan di sekeliling nanti”kata lelaki itu sambil tertawa kecil
Ghani hanya tersenyum. Ghani mengekori lelaki tersebut yang merupakan supervisor kilang itu.

“baiklah pakcik, ini pondok pengawal dan merupakan tempat pakcik. Lebih kurang macam office pakcik jugalah. Yang ini pakcik Stopa. Pakcik Stopa ni akan membimbing pakcik untuk malam ini. Malam esok, hanya pakcik seorang je yang bekerja. Apa-apa masalah nanti pakcik rujuk pada pakcik Stopa ni”kata lelaki itu lalu bersalaman dengan Ghani sebelum berlalu pergi.
“nama aku Mustafar, tapi budak-budak kat sini yang panggil aku pakcik Stopa.”kata Mustafa memperkenalkan diri.
“nama aku Ghani. Kau dah lama kerja disini?”tanya Ghani untuk sesi suai kenal.
“dah lama dah. Dekat 6 tahun juga. Sejak kilang ni baru dibuka dulu”kata Mustafa lalu melipat surat khabar.
“berapa orang yang bekerja jadi pengawal disini?”tanya Ghani
“dulu ada 3 orang. Tapi sekarang tinggal dua sahaja. Aku dengan kau lah. Bos kilang ni tak mahu ambil pengawal bekerja ramai-ramai. Nak jimat kos katanya. Lagi satu, dia tak ambil pekerja asing jadi pengawal kat kilang ni. Dulu dia dah kena tipu dengan pekerja asing. Pekerja tu mencuri besi-besi kilang. Beribu jugalah bos tu rugi. Sebab tu dia hanya ambil pekerja tempatan je”cerita Mustafa dengan panjang lebarnya.
“tapi orang kita sekarang pun bukannya boleh dipercayai sangat”balas Ghani.

Malam itu Ghani ditemani oleh Mustafa mengawal di kilang tersebut. Kawsan kilang tersebut tidak besar mana. Hanya terdapat dua bangunan besar kilang. Tidak terdapat bangunan khas untuk dijadikan kantin, maknanya pekerja-pekerja disitu terpaksa keluar dari kilang untuk membeli makanan dari kedai makan yang terdapat dipersimpangan masuk ke kilang itu dan kedai makan tersebut hanya beroperasi dari pukul 10pagi hingga ke 6 petang sahaja. Pekerja yang bekerja pada waktu malam pula terpaksa membawa bekal makanan sendiri jika ingin makan pada waktu rehat pada pukul 2 pagi.

Tidak ramai staf yang bekerja pada waktu malam. Jumlahnya separuh dari jumlah pekerja pada waktu pagi. Ghani mencuci tangannya di pili air yang tidak jauh dari pondok kawalan. Penutup bekas makanan dibukanya. Lauk kangkung goreng dan telur dadar menjadi hidangannya pada malam ini. Selesai makan, Ghani melakukan rondaan disekitar kawasan kilang.

Ghani mengambil buku laporan yang terlekat didinding bangunan dan menurunkan tandatangannya sebagai tanda kawasan tersebut telah dirondanya. Ghani melihat jam tangannya. Hampir ke pukul 4 pagi. Kawasan kilang itu benar-benar sunyi. Hanya kedengaran bunyi mengaum mesin-mesin besar di dalam kilang. Ghani melangkah pulang ke pondok kawalan.

Mustafa sudah lena di kerusi. Ghani hanya mengeleng-gelengkan kepala memandang rakan sekerjanya itu. Ghani duduk semula ke kerusi. Kurang dari 3 jam lagi, waktu kerja Ghani akan tamat. Ghani melangkah ke tandas untuk membuang air kecil. Kedinginan awal pagi ini membuatkan Ghani kerap ke tandas.

Pintu tandas ditolak Ghani. Kelihatan seorang lelaki sedang berdiri dan kencing di urinal. Ghani membalas senyuman lelaki itu. Ghani melangkah masuk kedalam bilik tandas.

“abang”panggil lelaki itu
“ye”jawab Ghani lalu berhenti melangkah.
“ada rokok tak?”tanya lelaki itu
“ada”jawab Ghani lalu menyeluk poket seluarnya.
“terima kasih bang”jawab lelaki itu.

Ghani melangkah keluar dari tandas. Ghani kembali ke pondok kawalan dimana Mustafa masih lagi lena. Ghani hanya duduk berdekatan pintu pagar masuk utama. Duduk sambil mengisap rokok. Memerhatikan cahaya mentari yang mula mengintai diceruk timur.

Setelah air panas dimasukkan ke dalam teko, Ramlah menutup teko itu lalu diletakkan ke atas dulang yang berisi bersama beberapa hirisan kek pisang. Ramlah membawa dulang tersebut ke beranda rumahnya. Beberapa orang tetamu sedang duduk bersantai disitu.

“saya dah cakap kat abah dah bang. Tapi abah masih berdegil nak duduk di rumah buruk tu.”kata Ramlah ketika menuang air the panas ke cawan.
“nak buat macam lagi bang, orang tua tu bukannya makan dek pujukan. Kalau hitam katanya maka hitam la juga”tambah Intan.
“aku tak kisah kalau ayah tetap nak duduk kat rumah itu. Aku cuma nak nama aku nanti ada pada rumah dan tanah tu nanti”jawab Mahmud abang sulung kepada dua beradik perempuan itu.
“abang dah lupa ke masa kenduri arwah mak, ayah dah cakap yang rumah tu Kak Ram yang punya. Bahagian abang tu kat kebun belakang rumah Pak Wahab. Saya pula kat bahagian hulu kampung, dekat dengan kawasan perumahan tu”Intan mengingatkan Mahmud.
“eh apa pula, orang tua tu cakap dengan aku suruh jaga rumah tu bila dia tak de. Maknanya rumah tu dia bagi kat aku lah.”tegas Mahmud.
“ah abang ni, dah dapat tanah kat kebun tu, nak pula tanah dan rumah pusaka tu. Habis Ram ni dapat apa?”Ramlah tidak berpuas hati.
“kau ambil lah duit dapat simpanan orang tua tu. Banyak duit Epf dan Asb dia tu. Yang tu kau ambil”kata Mahmud.
“abang ni pun, duit itu kan nak diguna nanti uruskan ayah bila dia dah mati nanti. Duit tu lah nak beli kain kapan, nak bayar tukang gali kubur. Nak buat kenduri arwah semua. Duit itulah gunanya”sampuk Intan.
“tengoklah nanti macam mana, aku tanya kan semula pada ayah tu nanti.”kata Mahmud.
“dengar cerita ayah dah bekerja sekarang”kata Ramlah
“ayah kerja apa?”tanya Mahmud
“kerja jadi jaga.. jadi jaga kat kilang kotak. Saya dah larang dah bang. Tapi faham-faham jela orang tua tu. Keras kepala.”jawab Intan
“habis, kebun dia tu siapa yang jaga?”Mahmud hairan
“eh abang kan dah dapat bahagian itu. Abang lah jaga. Mungkin ayah dah tak larat nak jaga kebun, tu yang ayah kerja jadi jaga tu. Jaga bukannya susah. Duduk je dah dapat duit.”kata Ramlah.
“abang kena tengok-tengok kan kebun tu. Bukan apa, dengar cerita Kak Limah bini Pak Wahab tu selalu masuk kebun kita. Ada budak-budak kampung ni nampak yang Kak Limah selalu ambil cili api dan ubi kayu yang ayah tanam tu”adu Ramlah.
“celaka Kak Limah ni, hasil orang nak dikebasnya”Mahmud geram
“sebab itu lah saya suruh abang sekarang jaga kebun tu. Tengok-tengok kan kebun tu selalu”

*                *                  * 

Ghani menungang motorsikalnya menuju ke kilang. Waktu hampir ke lewat senja. Malam ini hanya Ghani seorang sahaja yang bertugas. Mustafa tidak dapat datang kerana jatuh sakit. Ghani duduk di pondok kawalan sambil mendengar radio bagi menghilangkan kebosanan.

Tepat pukul 2 pagi, Ghani melakukan rondaan. Semuanya dalam keadaan baik. Beberapa pekerja kilang bertegur sapa dengan Ghani ketika melakukan rondaan. Ghani yang mudah mesra membuatkan ramai pekerja disitu menjadi rapat dengannya.

“abang, dah makan ke? Kalau belum, marilah makan dengan Ros, Ros ada bawa lauk lebih ni”kata Rosnah seorang janda beranak dua yang sedang makan di bilik rehat bersama beberapa pekerja lain.
“tak pelah Ros, abang dah makan petang tadi. Ini masih kenyang lagi ni”jawab Ghani ketika menyemak buku laporan rondaan di kawasan itu.
“psstt Watie, kau tengok janda tu. Bukan main lagi mengoda pakcik guard baru tu.”kata Nur seorang pekerja yang aktif bergosip disitu.
“ye aku tau, memang janda tu bukan main miang lagi. Kau nak tahu, malam semalam aku nampak dia masuk bilik kawalan dengan abang Halim.”bisik Watie
“yang itu dah selalu aku nampak, nak buat macam mana, dah perangai dia tu sundal sangat kan”kutuk Watie.
“ehem-ehem!”Rosnah berdehem. Rosnah acap kali mendengar umpatan rakan sekerjanya. Sudah lali. Memang betul pun setiap umpatan mereka. Rosnah tidak pernah ambil pusing. Rosnah tidak peduli, yang penting Rosnah dapat apa yang Rosnah inginkan.
Watie dan Nur mengemas bekal makanan mereka lalu keluar dari bilik tersebut.

Ghani berjalan ke kawasan belakang kilang yang berdekatan dengan hutan. Keadaan disitu sungguh gelap sekali.hanya cahaya suram dari lampu si setiap penjuru bangunan tersebut. Ghani berhati-hati melangkah. Tiba-tiba Ghani menoleh kebelakang bila mendengar bunyi derapan dari ranting rokok yang patah. Ghani menyuluh lampu suluhnya.

Seorang lelaki berbadan kurus sedang berdiri dan kencing disitu.
“wei, kamu berhenti!”tegur Ghani
lelaki tersebut terkejut dan menoleh ke arah Ghani.
“kenapa kencing disini? Tandas kan ada disana tu”tunjuk Ghani.
“tak tahan bang.”lelaki itu hanya tersenyum sambil terus kencing tanpa segan silu.
“lain kali kalau nak kencing, terus pergi ke tandas. Jangan kencing disini. Bahaya, kawasan gelap.”kata Ghani sambil melihat lelaki tersebut tersenyum sambil memegang daging lembiknya yang sedang memancutkan air kencingnya.
“baik bang. Abang ada rokok tak? Rokok saya dah habis lah”kata lelaki itu.
“nah ambil ni,lepas ni jangan duduk disini lagi”kata Ghani menghulurkan kotak rokoknya.
“terima kasih bang”kata lelaki itu.

“kamu dah lama kerja disini?”tanya Ghani sambil melangkah beriringan dengan lelaki itu.
“dah lama dah bang. dekat 2 tahun. Sejak habis SPM saya terus kerja disini”jawab lelaki itu
“kamu tak sambung belajar ke?”tanya Gahni
“saya tak lulus SPM, kerja kilang je la”jawab budak itu.
“kerja kilang ni pun bagus juga dari tak buat apa-apa. Dapat juga duit belanja dan tolong keluarga”kata Ghani.
“saya anak yatim piatu bang.”beritahu lelaki itu
“oh yeke”
lelaki itu hanya tersenyum sahaja.

Waktu kini menghampiri pukul 4 pagi. Ghani berdiri dari kerusi dan melakukan regangan. Ghani memandang kawasan sekeliling kilang. Sepi. Telinga Ghani sudah lali dengan deruman bunyi mesin-mesin yang terdapat dalam kilang itu. Ghani berjalan ke tandas.

Langkah Ghani terhenti. Telinga Ghani menangkap bunyi pergerakan. Ghani menoleh ke arah sebuah bangunan. Mata Ghani tertangkap pada susuk tubuh yang sedang memasuki bilik generator. Ghani menghampiri bilik tersebut. Belum pernah lagi Ghani masuk ke dalam bilik tersebut sebelum ini.

Pintu bilik dibuka perlahan-lahan. Keadaan agak samar-samar. Ghani berasa sedikit takut. Ghani mencari-cari dimanakah perginya banyangan orang yang dilihatnya tadi. Ghani sedikit terkejut bila deria pendengaran menangkap bunyi aneh.

Ghani melihat ke arah bayangan tadi sedang melekat didinding bilik. Bulu tengkok Ghani mula meramang seram. Namun anehnya bila ada lagi sesusuk bayangan tubuh merapati bayangan yang melekat di dinding itu. Bayangan tersebut menindih berkali-kali bayangan yang melekat di dinding.

'Ros??!!'Ghani terkejut bila pandangannya mulai jelas kepada bayangan tersebut.

Ghani tidak menyangka bahawa janda anak dua itu sedang melakukan perbuatan terkutuk bersama dengan seorang lelaki yang tidak dikenali di situ. Gahni masih memerhati aksi terkutuk pasangan itu. Dada Ghani mula turun naik dengan agak laju. Mata Ghani tidak berkelip-kelip melihat bayangan misteri yang sudah diketahuinya.

Tangan gahni mula merayap kebahagian bawah pusatnya. Tanpa disedari Ghani mula menarik zip seluarnya kebawah. Tatkala bunyi erangan pasangan itu semakin kuat, tatkala itu juga tangan Ghani semakin laju melakukan goncangannya.

Ghani mengetap bibirnya dan mengelak dari bersuara bila ledakan demi ledakan memancut keluar. Ghani sedikit kelam kabut menyarung semula seluarnya. Ghani ingin keluar sebelum pasangan itu menyedari kehadirannya disitu.

“apa abang buat kat sini?”tanya seorang lelaki yang tiba-tiba berdiri disisi Ghani.
Ghani terkejut. Begitu juga dengan pasangan yang sedang asyik bermadu kasih itu.
“syhh!!”bisik Ghani lalu menekup mulut budak lelaki itu.
Pasangan itu segera mengenakan pakaiannya lalu berlari keluar dari bilik itu.

“air apa ni?”tanya lelaki itu ketika menepis tangan Ghani.
“err..”Ghani hilang kata-kata.
“apa abang buat ni?”tanya lelaki itu sambil melihat segengam daging terkulai dari celah zip seluar Ghani.

Ghani segera menarik zipnya. Lelaki itu mengesat bibirnya yang terlumur dengan cecair berlendir. Ghani tidak sedar ketika menekup mulut lelaki itu dengan tangannya yang dipenuhi dengan cecair dari ledakan dagingnya itu. Lelaki itu kemudiannya menjilat cecair disekitar bibirnya lalu memandang Ghani.

Ghani segera keluar dari bangunan itu dan meluru laju ke tandas. Setelah segalanya bersih. Ghani berjalan semula ke pondok kawalan. Ghani begitu malu dengan apa yang terjadi tadi. Ghani mengeleng-gelengkan kepalanya. Tidak sangka sudah lama dia tidak melakukan perbuatan itu sejak kematian isterinya. Ghani tidak menyangka bahawa dirinya masih memerlukan perkara itu. Gahni berharap agar budak lelaki tadi tidak menghebahkan perkara yang berlaku tadi.


*                  *                * 

Sebuah kereta proton wira berhenti dihalaman rumah. Ghani kenal benar dengan kereta anaknya itu. Gahni tidak memperdulikan anaknya. Surat khabar dibacanya semula. Mahmud dan isterinya keluar dari kereta diikuti oleh dua orang budak lelaki yang merupakan anak Mahmud.

“Assalamualaikum ayah”kata Mahmud lalu mendaki anak tangga rumah itu.
“Waalaikumsalam.”menjawab salam dari anak sulungnya.
“sihat yah?”tanya isteri Mahmud ketika bersalaman dengan Ghani.
“bolehlah”jawab Ghani.
“Fitri, Aiman mari salam dengan datuk”panggil isteri Mahmud kepada anak-anaknya.
“ada apa kamu kemari?”tanya Ghani
“saja datang melawat ayah”jawab Mahmud lalu duduk dikerusi rotan.
“mmm yela”Ghani
“si Ram cakap ayah dah tak ke kebun lagi”Mahmud memandang ayahnya.
Ghani senyap
“kalau ayah dah tak ke kebun, siapa pula yang jaga kebun tu?”Mahmud bertanya.
“tak usah kau nak risaukan hal tu.”kata Ghani
“tentulah saya risau. Ayah dah tak jaga kebun tu lagi. Hasil kebun tu orang lain yang dapat.”
“biarlah dia ambil, bukannya aku boleh habis makan dari hasil kebun tu”
“jadi ayah tahulah ada orang lain yang ambil hasil dari kebun tu?kenapa ayah biarkan sahaja?”
“macam yang aku katakan tadi. Bukannya aku boleh habis makan..”
“tapi ayah boleh jualkan hasil tu kan”
“aku sibuk”
“sibuk dengan kerja baru ayah ke? Ye yah, saya tahu ayah dah kerja jadi jaga sekarang. Intan beritahu saya yang ayah dah tak kisah lagi hal kebun tu lagi”
Ghani memandang anak sulung sambil melipat surat khabar. Isteri Ghani sedikit takut melihat ayah mertuanya itu.
“saya turun bawah dulu la bang, tengok kan budak-budak tu”kata isteri Ghani lalu turun dari beranda rumah.
“kerja aku, aku tahula nak buat”kata Ghani.
“ayah dah tak uruskan lagi kebun tu bila dah kerja jadi jaga ni”
“habis tu, kenapa kau tak uruskan sahaja kebun tu kalau kau risaukan sangat fasal kebun tu?”
“kenapa pula saya?”
“yelah, masa kenduri arwah mak kau lagi aku dah cakap kebun tu kau yang punya. Kau pun terima. Habis tu kenapa kau tak uruskan sahaja?”
“saya ni ada kerja tetap yah. Kerja dengan kerajaan. Bukannya boleh buat dua kerja dalam satu-satu masa”kata Mahmud memberi alasan.
“kalau begitu biarkan sahaja kebun tu. Aku dah tak larat nak menjaganya lagi. Dulu kalau ada arwah mak kau, dia yang tolong aku. Dia yang bantu aku uruskan hal kebun tu”kata Ghani.
Mahmud terdiam. Ghani mengambil kesempatan ini untuk meneguk air kopinya.
“saya ingat nak jualkan sahaja kebun tu”kata Ghani perlahan.
“baguslah tu.”sinis Ghani
“dah tiada siapa nak jaga kebun tu. Dari dibiarkan sahaja. Baik jual. Dapat juga duitnya nanti”kata mahmud.
Ghani mengeleng-gelengkan kepala.
“baiklah yah, saya nak balik dulu. Esok nak kerja. Bini saya tu pun masuk kerja petang ni”kata Mahmud.
Ghani hanya melihat kereta anaknya meninggalkan halaman rumahnya.
“inilah budak-budak sekarang. Bukannya reti nak kenang budi orang tua. Dah diberi tanah,bukan nak dijaga malah dijualnya”kata Ghani sambil mengeleng-gelengkan kepala.

Hari cuti ini dihabiskan Ghani menjenguk kebunnya. Benar kata anak sulungnya. Kebunnya itu tidak terjaga. Lalang mulai meninggi. Selepas hampir setengah jam meronda dikawasan kebunnya, Ghani mengambil keputusan untuk pulang. Dalam perjalanan pulang, Ghani singgah disebuah warung.

“lama tak nampak kamu Ghani. Mana hilangnya?”tanya seorang lelaki seusia Ghani.
“aku ada aje. Cuma tak selalu keluar macam dulu lagi”jawab Ghani lalu duduk disebelah lelaki itu.
“dengar cerita kamu dah bekerja di kilang kotak ke?”tanya lelaki itu.
“aku jadi Jaga je”
“baguslah tu. Tapi kebun kamu tu? Siapa pula yang menjaganya?”
“aku dah bosan nak menjaga kebun tu. Tak larat pun ye.”
“haha tak larat? Kamu biar betul Ghani oi hahaha”
“aku dah tak macam dulu dah. Umur pun dah nak masuk 50 dah.”
“muda lagi tu.”
“tapi tenaga dah takde. Kalau ada pun aku dah bosan lah menguruskan kebun tu.”
“habis tu? Kebun tu siapa yang nak menjaganya?”
Ghani hanya berdiam diri.


*                                 *                                       * 


Malam ini Ghani tidak bertugas berseorangan. Ghani bertugas bersama dengan Mustafa. Tidak banyak yang dibualkan bersama ketika dipondok kawalan. Mustafa kemudiannya meminta diri untuk ke tandas meninggalkan Ghani berseorangan dipondok kawalan. Asap rokok berkepul-kepul keluar dari mulut Ghani.

Ghani masih memikirkan keadaan kebunnya. Jika dulu, Ghani dan arwah isterinya membanting tulang bersama-sama menjaga kebun itu. Namun setelah kematian isterinya. Kebun itu tidak terjaga lagi. Walaupun Ghani sudah memberikan tanah kebun itu kepada anak sulungnya,namun anak sulungnya bersikap sambil lewa dan ingin menjualnya berbanding mengusahakannya.

Ghani agak terkilan dengan sikap anak sulungnya. Bersusah payah Ghani bersama arwah isterinya mengusahakan kebun itu namun bila ia diwarisi anaknya, kebun tersebut bakal dijual. Ghani melihat jam yang tergantung didinding pondok kawalan. Hampir 20 minit Mustafa ke tandas tapi masih belum pulang.

Ghani mencapai lampu suluhnya dan keluar mencari rakan sekerjanya. Risau jika apa-apa yang berlaku pada Mustafa. Ghani memeriksa ke dalam tandas. Kosong. Tiada siapa disitu. Ghani terus meronda dan hairan melihat pintu bilik kawalan tenaga sedikit rengang. Berbahaya jika ada orang yang masuk kedalam bilik tersebut.

Sebelum Ghani menutup pintu bilik tersebut. Ghani terdengar bunyi aneh. Ghani masuk dan memeriksa. Alangkah terkejutnya Ghani melihat Mustafa sedang berbogel menindih badan seorang perempuan yang dikenalinya.

“kau buat apa ni?”tanya Ghani
“syhh diamlah!”marah Mustafa lalu memakai pakaiannya semula. Begitu juga dengan Rosnah.
“patutlah lama kau hilang. Ini rupanya kerja kau!”marah Ghani.
“tak perlu kau nak bisinglah”kata Mustafa lalu berjalan keluar dari bilik tersebut diekori Rosnah. Rosnah sempat tersenyum kepada Ghani. Langsung tidak berasa malu atas apa yang berlaku tadi.

“aku rasa kau tak perlu nak hebahkan hal ini. Lagipun semua orang yang kerja dikilang ini tahu akan hal ini. Rosnah itu memang begitu dan aku bukanlah seorang yang pernah bersama dengannya.”kata Mustafa.
“tapi kau tak malu ke buat perkara macam tu kat sini. Kalau ada orang tahu nanti..”
“macam yang aku katakan tadi. Semua orang dah tahu. Dan jika kau nak sendiri merasa si Rosnah tu. Kau minta sahaja pada dia. Dia tak pernah katakan tidak”kata mustafa.

Ghani tidak menyangka Rosnah umpama pelacur disini. Sikap jalang Rosnah itu sudah ramai yang mengetahuinya. Ghani berjalan melakukan rondaan seperti biasa. Guruh dilangit mula berdentum. Tanda hujan bakal turun tidak lama lagi.

“kau buat apa lagi kat sini?”tanya Ghani ketika terserempak dengan budak lelaki yang pernah dijumpainya dahulu.
“tak ada apa bang. Isap rokok je.”jawab budak lelaki itu.
“kau tak takut ke duduk berseorangan disini?”tanya Ghani
“apa nak ditakutkan”
“yela. Dah lah gelap. Dekat dengan hutan tu. Buat ada rimau ke yang keluar nanti. Terus diterkamnya kau”
“haha mana ada harimau dalam hutam macam ni bang. Kilang ni kan bising. Harimau mana berani nak datang”jawab lelaki tu.
“nama kau apa? Selalu dah jumpa kau. Tapi tak tahu pun nama kau”
“Faizal bang”
Ghani mengangukkan kepala. Masing-masing senyap seketika.
“kenapa bang? Ada masalah ke?”tanya Faizal bila melihat lelaki berusia 40an itu termenung.
“tak ada apa. Cuma letih sikit”
“baru meronda sikit tak akan dah letih kot”
“aku bukan macam kau. Dah tua dah pun”
“tak de lah tua mana pun bang. Badan masih lagi tegap ni. Sihat je tengok”
“badan sihat tapi tenaga dah kuranglah”kata Ghani lalu bersandar disebelah Faizal.
“hahaha kurang macam mana tu? Hari tu tengok bukan main lagi power haha”
“tengok apa?”
“ala buat-buat lupa pula. Tu kat dalam bilik generator tu”
“yang itu hahahaha apa yang kau nampak?”
“nampak apa lagi, nampak itu lah hehehehe”
Ghani dan Faizal tertawa lucu mengingat kejadian tempoh hari.
“tak pe bang, saya pun selalu buat hehehe”
“kau budak muda,memang lah selalu buat. Hahaha”
Faizal turut ketawa bersama dengan Ghani. Faizal memicit-micit bonjolon dicelah kelangkangnya.
“aik kenapa tu? Dah keras ke?hahaha”Ghani tertawa
“adalah sikit hehehe”
“macam-macam lah kau ni hahaha”

'Ghani masuk Ghani..'jelas kedengaran suara Mustafa di walkies-talkie
'masuk masuk'jawab Mustafa
'pergi check kat loading bay, ada lori baru masuk tadi'arah Mustafa.
'ok aku pergi sekarang'kata Ghani.

“aku nak pergi ni. Kau jangan lama-lama kat sini. Mengular je. Aku report kat supervisor kau baru tahu”kata Ghani
“hehe ok bang”jawab Faizal sambil tersenyum melihat Ghani berjalan meningalkannya.


*                  *                    * 


Waktu kerja Ghani tamat. Ghani menunggang motorsikalnya pulang kerumah. Ghani sempat singgah disebuah warung untuk bersarapan pagi. Setiba dirumah. Ghani terus kebilik air dan membersihkan diri. Sesudah itu Ghani mencapai bantal dan baring diruang tamu.

Malam itu seperti biasa Ghani bekerja mengawal dan menjaga kawasan kilang. Sesudah melakukan rondaan Ghani menuju masuk ke dalam bilik generator. Ghani masuk lalu mengunci pintu bilik tersebut. Ghani berjalan ke satu sudut sambil menanggalkan bajunya. Ghani melihat ke arah ssatu jasad yang berdiri rapat didinding.

Ghani melondehkan seluarnya lalu menghampiri jasad tersebut. Ghani menindih tubuh tersebut sambil tangannya memeluk pinggang tubuh tersebut. Ghani merasa begitu berahi lalu menjilat belakang leher tubuh tersebut. Nafas Ghani turun naik dengan kuat sambil menindih berkali-kali jasad tersebut. Ghani memusingkan jasad itu menghadapnya. Faizal tersenyum melihat Ghani. Ghani juga begitu lalu menguncup bibir Faizal.

“Astaghfirullah!!”jerit Ghani bila tersedar dari lena.
Ghani tercungap-cungap menarik nafas.

Ghani menekup mukanya. Ghani melihat jam dinding. Hampir ke pukul 4 petang. Kipas meja berputar ligat. Ghani mengesat peluh dingin didahinya. Ghani melangkah ke bilik air setelah mencapai tuala. Telur goreng dimasukkan kedalam bekas tupperwear yang berisi nasi dan sambal sardin.

Setelah mengunci pintu rumahnya, Ghani menungang ke kilang kotak tempatnya bekerja sebagai pengawal keselamatan. Fikiran Ghani jauh melayang ketika menunggang motorsikal. Ghani masih teringat akan mimpi yang dialaminya. Tidak pernah dia mimpi sebegitu kepada kaum sejenisnya.

Faizal berjalan perlahan ke kawasan belakang kilang. Waktu sudah melewati lewat malam. Faizal menghembuskan asap rokok dari mulutnya. Faizal menoleh ke arah bucu bangunan kilang. Faizal terlihat rosnah sedang berbual bersama dengan seorang lelaki.

“Dasar pelacur murahan! Dengan bangla pun kau layan juga”kata Faizal sendirian. Rosnah dan lelaki itu kemudian berlalu pergi ke bilik generator.

Ghani melangkah perlahan ke kawasan belakang bangunan kilang. Ghani terkejut melihat Faizal sedang merokok disitu. Faizal tersenyum melihat Ghani. Ghani kemudiannya melangkah pergi. Faizal hairan lalu mengejar Ghani.

“laju jalan bang. Tak lepak belakang ke?”tanya Faizal.
Ghani sedikit terkejut disapa Faizal.
“err.. aku sibuk ni.”alasan Ghani
“sibuk apanya, dulu tak sibuk pun”kata Faizal.
“lain kali jela”balas Ghani
“la.. baru nak ajak skodeng”
“skodeng apa?”tanya Ghani

Ghani mengikut Faizal melangkah masuk kedalam bilik generator. Setiba disatu sudut, Ghani dan Faizal sedikit membongkok melihat pertunjukkan aksi berahi diantara Rosnah dan pekerja dari Bangladesh.

Untuk seketika Ghani berasa syahwat melihat aksi-aksi panas tersebut. Malah Faizal sendiri sudah mula melondehkan seluarnya. Ghani tidak memperdulikan Faizal yang sudah mula melakukan kepuasan sendiri. Sesekali Ghani melihat Faizal yang tidak segan mengurut senjatanya disebelah Ghani.

Ghani melihat Rosnah begitu seronok ditindih lelaki berkulit gelap itu. Jelas terlihat senjata lelaki Bangladesh itu keluar masuk dengan laju ke taman larangan Rosnah yang mulai lecak itu. Ghani juga tidak sedar turut menarik zipnya kebawah.

Ketika dua lelaki sedang khusyuk menonton aksi panas Rosnah bersama lelaki Bangladesh itu tanpa disedari sendiri oleh Rosnah dan lelaki tersebut. Faizal memberanikan diri menyentuh senjata Ghani. Ghani terkejut. Namun Faizal menunjukkan isyarat suapa Ghani diam. Ghani menepis tangan Faizal.

Faizal sekali lagi memegang daging yang terjulur keras di celah zip Ghani. Faizal mengosok laju senjata Ghani. Ghani tidak menepis. Ghani tidak melawan. Ghani tidak melarang. Ghani benar-benar terangsang bila diperlaukan begitu. Dahi Ghani sedikit berkerut melayan gosokan Faizal pada senjatanya. Mata Ghani setia di hadapan menonton aksi Rosnah dan lelaki tersebut.

Puas mengosok Faizal mula memasukkan daging hangat itu kemulutnya. Ghani tersentak lalu melihat Faizal yang sudah pun menelan separuh dagingnya. Faizal menatap mata Ghani yang terbuka luas itu. Ghani hanya mampu melihat bibir Faizal mengemam kuat dagingnya yang mula berdenyut itu. Tangan Ghani dirasakan berat untuk menolak kepala Faizal dan menghentikan mulut Faizal yang sedang keluar masuk menelan dagingnya itu.

Tidak lama kemudian sesuatu yang lain dirasakan Ghani. Ghani faham akan rasa ini. Rasa dimana Ghani sudah pun sampai kepuncak atau ke tahap tertinggi nafsunya. Ghani mengetap bibirnya sambil menarik kepala Faizal membenam seluruh dagingnya yang sedang mengembang-gembang menembak keluar ledakan pekat lendir kedalam mulut Faizal.

“aahh arghh”ghani gagal menahan mulutnya dari bersuara.

Rosnah dan pekerja dari Bangladesh itu terkejut dan kucar-kacir mengenakan pakaian bila menyedari mereka tidak berduan didalam bilik generator itu. Rosnah dan lelaki itu meluru keluar dari bilik itu dengan segera. Faizal berdiri sambil tersenyum ke arah Ghani. Faizal kemudiannya berjalan keluar meninggalkan Ghani yang masih terpinga-pinga.

“wah ini betul-betul mengular ni. Lamanya, mana kau pergi?”tanya Mustafa
“aku pergi meronda lah”jawab Ghani
“meronda kat mana?”
“lepas meronda tadi aku ke tandas. Sakit perut makan sambal sardin”jawab Ghani lalu mengeluarkan kotak rokoknya.

Memang benar mimpi Ghani. Seolah-olah petunjuk bahawa dia akan bersama dengan lelaki. Ghani termenung jauh mengingatkan peristiwa tadi. Sudah nak diterima akal. Ghani tidak menyangka bahawa diusia begini keinginan untuk bersama masih lagi ada. Malah hingga membenarkan dirinya dipuaskan oleh seorang lelaki yang berfizikal sepertinya.


*                          *                           * 


Sejak kejadian itu, Ghani tidak lagi berjumpa Faizal. Ghani seboleh-bolehnya mahu menjauhkan diri dari Faizal. Ghani tidak mahu perkara itu berulang lagi. Ghani malu pada diri sendiri bila membiarkan dirinya melakukan perbuatan songsang pada remaja itu. Umur seperti Ghani ini sudah layak dipanggil Pakcik.

Faizal tidak hairan mengapa Ghani menjauhkan diri darinya. Faizal faham, perbuatannya itu sudah melebihi batas. Namun apakan daya, bila nafsu mengawal diri. Sejak pertama kali lagi melihat ghani, Faizal sudah mula berminat untuk rapat dengan Ghani. Faizal tidak cuba untuk mencari Ghani selepas kejadian itu. Faizal berikan masa untuk segalanya pulih. Faizal tahu,perkara yang dilakukan kepada Ghani adalah perkara baru buat Ghani.

“hi bang. Jauh termenung”tegur Rosnah ketika menghampiri Ghani yang sedang duduk berseorangan di sebuah bangku.
“eh Ros. Tak de lah. Abang cuma letih je sikit”jawab Ghani.
“letih kenapa bang?”tanya Rosnah lalu duduk disebelah Ghani.
“tak biasa kerja malam. Jadi macam ni lah”jawab Ghani
“abang nak Ros picitkan badan abang ke? Mari Ros picitkan ye”kata Rosnah sambil mengurut bahu Ghani.
“eh Ros. Janganlah macam ni”Ghani tidak selesa.
“tak pe-tak pe biarlah Ros picitkan bagi lega ye”kata Rosnah
Faizal hanya melihat perlakuan duda dan janda itu dari jauh. Sedikit rasa cemburu timbul dihati Faizal. Faizal kemudiannya berlalu pergi dan masuk ke dalam tandas.
“janganlah Ros. Tak manis jika orang nampak”kata Ghani lalu berdiri.
Rosnah terkejut dan tergamam.

Ghani berjalan perlahan ke pondok kawalan. Ghani duduk di kerusi. Kipas meja berputar ligat dihadapannya. Ghani mengeleuarkan bekalan makanan yang dibawanya. Nasi berlaukkan sambal ikan bilis dan telur dadar.

Ghani berjalan ke tandas untuk mencuci tangan memandangkan pili air yang berdekatan dengan pondok kawalan tidak boleh digunakan. Ghani melihat jam tangannya. Sudah hampir ke pukul 2 pagi. Pili air disinki dipulasnya. Ghani tersentak bila pintu bilik tandas terbuka.

“bang”tegur Faizal
“kau dah makan?”tanya Ghani.
“saya habis kerja nanti baru makan”jawab Faizal yang berdiri disebelah Ghani mencuci tangan.
“lambat lagi tu. Kau tak lapar ke?”tanya Ghani
“saya ada bawa roti. Kalau lapar nanti saya makanlah roti tu”
“boleh kenyang ke?”
“bolehlah juga”jawab Faizal sambil tersenyum.

Ghani membuka bekal makanannya. Ghani mencedok nasi separuh ke atas penutup bekas nasi itu.

“nah makanlah.”perlawa Ghani.
“banyak ni bang. Tak cukup pula abang nak makan nanti”kata Faizal.
“kau makan jelah. Aku makan banyak ini pun sudah cukup. Selalunya aku makan seorang memang tak habis”kata Ghani.

Merek berdua menjamah hidangan yang dibawa Ghani itu. Suasana tidak sunyi seperti sebelum-sebelumnya, dimana Ghani menikmati seorang diri makanannya. Ghani tidak lagi lari dari Faizal. Ghani tidak lagi memikirkan kejadian yang berlaku tempoh hari. Ghani selesa bersama dengan Faizal.

Boleh dikatakan setiap malam, Ghani akan makan bersama dengan Faizal diwaktu rehat. Faizal menjadi teman Ghani untuk berborak. Dengan adanya Faizal menemaninya, Ghani sengaja membawa bekalan makanan lebih untuk dirinya dan Faizal.

“dah lama dah aku perasan ada tanda pelik kat leher kau tu.”kata Ghani sambil melihat leher Faizal.
“ini tanda lahir lah bang”jawab Faizal mengenai tanda kecil membujur yang berwarna hitam dilehernya.
“oh macam tu”cebek Ghani.

Malam itu hujan turun dengan agak lebat. Sesudah makan, Ghani dan Faizal bersembang di pondok kawalan seperti biasa. Ghani tidak dapat melakukan rondaan sekarang kerana hujan lebat. Sesudah hujan barulah Ghani akan melakukan rondaan.

“lebat juga hujan malam ni”kata Faizal.
“dah lama tak hujan. Sekali turun memang lebatlah”balas Ghani
Faizal menganggukkan kepala.
“kau bila nak kahwin?”tanya Ghani
Faizal agak terkejut mendengar pertanyaan dari Ghani itu.
“lambat lagi bang”kata Faizal
“jodohnya dah ada lah ni”
“ada tapi..”
“tapi apa?”
“ada macam tak ada je bang”
“kenapa pula?”
“masing-masing sibuk. Lagipun ada masalah dengan abang dia tu”kata Faizal
“apa masalahnya?”
“susah nak cakap.”
Ghani hanya terdiam melihat Faizal yang merenung hujan dalam kegelapan malam.
“peliklah kau ni”kata Ghani.
“apa yang peliknya?”Faizal kehairanan
“kau sebenarnya macam mana?”
“macam apa yang macam mana? Tak fahamlah”kata Faizal dengan dahinya berkerut.
“kau ada makwe. Tapi dalam masa yang sama kau...”
percakapan Ghani termati.
“apa?”Faizal makin hairan
“tak ada apa”Ghani mengelengkan kepala
Faizal memandang tajam Ghani
“yang itu?”tanya Faizal
Ghani tersentak
“ye. Sebab itulah masalahnya sekarang ni bang”kata Faizal.
“apa kaitannya abang makwe kau dengan hal itu?”Giliran Ghani pula hairan
Faizal hanya tersenyum kelat. Sekali-sekala guruh di langit berdentum kuat. Hujan masih lagi lebat.
“tak akanlah abang dia macam tu juga”
“Sebenarnya saya dah lama bercinta dengan Normala, makwe saya yang saya panggil Mala je. Tapi dalam diam hubungan kami diketahui abang Mala, Junaidi. Junaidi pada mulanya tidak suka dengan hubungan kami. Yela, saya ni kerja kilang je manakala Mala pula kerja cikgu. Tak setaraf. Walau bagaimanapun Mala tidak peduli tentang itu kerana Mala betul-betul cintakan saya. Akhirnya saya berani bersemuka dengan Junaidi. Kerana Junaidi juga bekerja disini. Dikilang ini cuma Junaidi bekerja di shift pagi."

“Abang Junaidi. Ada masa? Boleh kita bercakap”kata Faizal
“kau siapa?”tanya Junaidi yang baru sahaja tamat waktu kerjanya.
“saya Faizal. Kekasih adik abang”jawab Faizal dengan wajah serius
Junaidi menatap tajam wajah Faizal
“kau nak apa?”tanya Junaidi
“saya harapa abang benarkan saya untuk bersama dengan Mala. Saya harap abang merestui perhubungan kami.”cakap Faizal
“kau sedar tak, Mala tu adik bongsu aku.”
“ye”
“Mala juga adalah satu-satunya adik yang aku ada. Aku tiada adik beradik lain melainkan Mala sahaja.”
Faizal menganggukan kepala.
“sudah pasti aku hanya inginkan yang terbaik untuk adik aku. Terutama sekali dengan pilihan suaminya.”
“saya janji akan jadi yang terbaik untuk dia”
“aku tau siapa kau. Keterunan kau. Kehidupan kau dan aku tak rasa kau mampu untuk beri kebahagian pada adik aku”
“saya mampu bang!”
“aku tahu kau ni anak yatim piatu. Kau hidup sebatang kara je. Kau pergi kerja pun menumpang orang. Bukan sahaja kereta kau tak de.malah rumah pun kau tak ada. Macam mana kau nak tanggung adik aku? Kau nak harapkan kerja kilang ni? Gaji yang kau dapat belum tentu cukup untuk kau makan!”tegas Junaidi
“saya berusaha bang. Ye, saya tahu saya ni hidup sebatang kara. Tapi saya berusaha bang yang terbaik untuk Mala. Mungkin sekarang saya belum ada apa-apa lagi. Tapi esok lusa saya mampu miliki semua itu!”
“kau cakap memang pandai. Tapi aku tak rasa adik aku akan bahagia dengan kau”kata Junaidi
“ini janji saya pada abang. Saya berjanji yang saya akan sayang Mala lebih dari saya sayangkan diri saya. Saya juga berjanji yang saya tak akan buatkan Mala menderita bila bersama dengan saya. Walaupun pada zahirnya saya banyak kekurangan,namun saya berusaha kuat untuk menjadi yang terbaik untuk Mala”tegas Faizal bersunguh-sunguh.
Junaidi tidak berkata apa-apa. Junaidi hanya memandang wajah serius Faizal. Jelas dimata Faizal yang Faizal mempunyai sikap bertanggung jawab. Faizal betul-betul inginkan adiknya.

“..Setelah menjelaskan kepada Junaidi keadaan sebenar saya dan Mala, akhirnya Junaidi meretui hubungan kami..”
“baguslah kalau begitu. Jadi apa masalah kau dengan abang Mala lagi.”tanya Ghani.
“saya tak sangka Junaidi mempunyai agenda lain”kata Faizal
“agenda apa?”soal ghani
Faizal menarik nafas panjang.
“setelah Junaidi merestui hubungan kami. Banyak perubahan yang berlaku pada Junaidi. Malah Mala sendiri dapat melihatnya...”

“awak, malam ini datang kenduri di rumah saya ye”kata Normala
“rumah awak ada kenduri?”
“ye. Kenduri kecil-kecil je. Hanya saudara-mara sahaja yang dijemput. Jadi awak datang ye”kata Normala sambil tersenyum
“kenapa saya kena datang?”tanya Faizal
“datang jelah. Tak akan tak boleh pula. Abang saya cakap awak tak kerja malam ni. Jadi bolehlah datang makan malam dirumah saya”
“abang awak cakap begitu?”Faizal hairan
“yelah. Dia sebenarnya yang suruh saya jemput awak datang kenduri tu”kata Normala
“dia yang jemput?”

“malam itu saya pergi ke rumah kekasih saya. Disitu saya dapat mengenali keluarga Normala dengan lebih rapat. Junaidi melayan saya penuh mesra. Saya rasa terharu sangat.”kata Faizal
“baguslah kalau begitu”
“pada mulanya memang bagus. Namun sesudahnya majlis kenduri pada malam itu barulah saya tahu niat sebenar Junaidi..”

Junaidi menutup lampu bilik tidurnya lalu berbaring disebelah Faizal. Faizal kelihatan letih sangat pada malam itu. Faizal banyak membantu keluarga kekasihnya. Setelah segalanya selesai, Faizal dijemput untuk tidur dirumah kekasihnya oleh Junaidi.

Apabila Faizal mulai lena. Junaidi memulakan niat buruknya terhadap Faizal. Tangan Junaidi mula merayap masuk ke dalam kain pelikat yang dipakai Faizal. Bonjolan lembut pada seluar dalam dibalik kain pelikat yang dipakai Faizal itu diramas lembut oleh Junaidi. Faizal masih lena. Tidak sedar akan perlakuan Junaidi mungkin sebab keletihan.

Melihat tiada respon dari Faizal, Junaidi mula memberanikan diri melondehkan seluar dalam Faizal perlahan-lahan. Faizal bergerak sedikit. Tangan Faizal menepis lemah tangan Junaidi yang melondehkan seluar dalamnya.

Terkulai lemah daging milik Faizal dicelah kelangkangnya. Junaidi menyuap masuk daging itu kedalam mulutnya dengan segera. Daging milik Faizal itu bergerak sedikit didalam mulut Junaidi dalam setiap sedutan Junaidi. Faizal mula tersedar. Faizal aneh melihat kepala Junaidi teranguk-anguk dicelah kelangkangnya.

“apa abang buat ni?”tanya Faizal pelik.
Junaidi bingkas menindih badan Faizal yang lebih kecil darinya.
“Syhhh diam!”arah Junaidi sambil menekup mulut Faizal.
Mata Faizal terbeliak melihat Junaidi melondehkan kain pelikatnya.
Faizal cuba menepis tangan Junaidi. Tangan kanan Junaidi mencekik leher Faizal.
“kau buat apa yang aku suruh. Jangan melawan! Kalau tak buruk padahnya.”ugut Junaidi
badan Faizal dipusingkan Junaidi lalu Junaidi menindih belakang badan Faizal.
“kau ingat aku senang-senang je nak bagi adik aku pada kau. Kalau kau betul-betul mahukan adik aku, kau kena beri apa yang aku nak dan buat apa yang aku suruh!”bisik Junaidi dengan tegas ke telinga Faizal.
“Faham?!”
Faizal mengangukkan kepala sambil dahinya mula berpeluh.

Junaidi memulakan langkah seterusnya. Senjatanya sudah lama bersedia untuk berjuang. Setelah lubang keramat milik Faizal diludahnya, Junaidi mula menghunus kerisnya kepada Faizal.

“Arghh!”
Junaidi segera menekup mulut Faizal.
Perlahan-lahan senjata Junaidi terbenam dalam ke dalam gua di antara celahan daging gebu dibelakang Faizal itu.
Badan Faizal mula mengejang menahan pedihnya tusukan senjata Junaidi itu. Faizal bernafas laju. Mukanya mula dibasahi peluh.
“mula-mula memang sakit. Tambahan pula kau ni masih teruna. Tapi lama-lama nanti kau akan rasa seronok”bisik Junaidi lalu menarik keluar perlahan-lahan senjatanya. Sekali lagi badan Faizal mengejang menahan sakit bila senjata Junaidi menujah masuk.

Hujan turun tidak lagi lebat hanya renyai ditemani guruh dan kilat sabung-menyabung.

“tragedi malam itu tidak berakhir. Malah itu cuma permulaan. Junaidi semakin berani bila sangup melakukan perbuatan keji itu disini. Dikilang ini. Ketika waktu kerja saya bertukar ke pagi, saya bekerja bersama dengan Junaidi. Sepanjang minggu dalam waktu kerja pagi saya akan melayani keinginan songsang Junaidi. Terutamanya pada waktu rehat. Jika tidak di tandas, dia akan mengheret saya ke bilik tenaga atau generator. Dan disitu saya terpaksa menahan sakit dan derita untuk dia mendapat kepuasannya”kata Faizal dalam wajah yang murung.
“... kau .. kau tak mengadu pada sesiapa? Kau tak buat laporan pada bos kilang ni?”tanya Ghani dalam nada perlahan.
“nanti saya akan kehilangan Normala dan mungkin dia akan apa-apa kan saya nanti”jawab Faizal
“tapi ini sudah melampau. Kau tak patut biarkan binatang tu terus buat begini pada kau”kata Ghani
“tapi saya dah berjanji pada dia. Untuk buat apa sahaja demi Normala. Dan dia juga adalah wali kepada Normala nanti.”kata Faizal lalu memandang Ghani dalam pandangan penuh berkaca.
“tapi kau adalah mangsa disini”kata Ghani.
Faizal hilang kata-kata. Faizal hanya mampu menganggukkan kepala sambil menitiskan airmatanya.
Ghani memeluk Faizal.
“sudahlah tu. Sabarlah. Pasti ada jalannya untuk mengubah keadaan ini”
“tapi dah terlambat bang”kata Faizal
“belum lagi. Aku percaya ada caranya untuk tangkap barua tu!”kata Ghani.
“terima kasih bang”ucap Faizal dalam sedu-sedan.
Ghani kemudiannya duduk bersandar dikerusinya. Faizal mengsat airmatanya.

“cuma.. ”Ghani memandang Faizal
“cuma apa bang?”Faizal memandang hairan kepada Ghani
“hmm.. kalau kau dah tak suka benda tu.. kenapa kau buat lagi?”soal Ghani
“benda apa? Buat apa?”Faizal makin hairan
“tu.. benda yang kau buat dengan Junaidi. Kau cakap kau tak suka.. tapi kenapa kau buat juga dengan aku?”soal Ghani
Faizal terkedu sebentar.
“saya..”
“apa?”
“lama-lama saya jadi ketagih bang..sebab tu saya buat pada abang”Faizal serba-salah.
“oh”
“saya minta maaf kalau abang tak suka. Saya minta maaf kalau buat abang marah”
“sudah-sudah.. aku tak marah. Cuma lepas ni aku tak nak kau buat benda itu pada aku lagi.aku tak suka!”amaran Ghani.
“baik bang. Saya janji saya tak buat lagi”
“aku nak kau berubah.. jangan jadi hamba pada kehendak nafsu.. Terutamanya pada binatang itu!”kata Ghani geram
“baik bang.”
“dah lewat ni, kau tak pergi masuk kerja ke? Nanti marah pula supervisor kau tu”kata Ghani.
“ye tak ye juga. Baiklah bang. Saya pergi sambung kerja.. bang terima kasih ye”kata Faizal lalu berdiri.
Ghani mengangukan kepala lalu tersenyum.
“abang baik pada saya.. terima kasih banyak-banyak. Makanan tadi pun sedap. Pandai abang masak”puji Faizal.
“hahaha sudah. Pergi masuk kerja cepat”arah Ghani
Faizal kemudiannya berlari dalam hujan menuju ke bangunan kilang. Ghani hanya tersenyum melihat Faizal ghaib dalam kegelapan malam.


*                    *                        * 


Petang itu Ghani tiba ditempat kerja lebih awal dari waktu bekerjanya. Ghani hanya melihat pekerja-pekerja waktu pagi keluar dari kilang selepas tamat waktu bekerja. Ghani memerhatikan gelagat pekerja-pekejra kilang tersebut. Mata Ghani tidak lari dari memandang ke arah dua buah kereta Produa Kenari di kawasan tempat letak kereta.

Ghani melihat Mustafa menungang masuk motorsikalnya ke dalam kawasan kilang dari pondok kawalan. 15 minit kemudian Mustafa melangkah masuk ke dalam pondok kawalan.

“awal kau sampai”tegur Mustafa.
“tak ada lah. Biasa je”jawab Ghani.
“biasa? Tadi Muthu cakap, kau dah sampai sejak pukul 5 petang lagi. Kau buat apa?”kata Mustafa
“tak ada apa, cuma aku perhati orang je”jawab Ghani
“perhati orang?”Mustafa pelik
“aku cari kawan kepada kawan aku. Dengar cerita dia kerja disini. Dia bawa kereta Produa Kenari”jawab Ghani.
“kawan kepada kawan tu lelaki ke perempuan?”tanya Mustafa
“lelaki”jawab Ghani.
“mmm..kalau tak silap aku, ada dua kereta Kenari yang pekerja kilang ni guna tapi hanya pekerja perempuan je yang guna kereta Kenari.”kata Mustafa.
Ghani terdiam dan termenung mengingatkan kata Faizal yang pernah memberitahunya bahawa Junaidi mengunakan kereta Produa Kenari.

Malam itu, hujan turun lebat. Angin bertiup sedikit kencang. Mustafa dan Ghani hanya duduk berkawal di pondok kawalan. Mereka berdua menikmati hidangan yang dibawa dari rumah. Faizal tidak menemani Ghani makan pada malam ini. Sejak dari petang tadi lagi Ghani tidak melihat kelibat Faizal. Mungkin Faizal banyak kerja yang perlu dibuat kerana semalam ada dua buah lori yang menghantar barangan ke kilang.

Sesudah makan, Ghani berlari ke tandas meninggalkan Mustafa yang belum selesai makan di pondok kawalan untuk mencuci tangan, dan bekas bekalan makanan. Ketika sedang mencuci bekas tersebut disinki seorang lelaki berjalan masuk ke dalam tandas.

“abang dah makan?”sapa Faizal
“dah. Baru je habis. Kau pergi mana? Aku baru nak ajak kau makan sekali dengan aku tadi”kata Ghani.
“banyak kerja lah bang. Lagipun hujan lebat. Susah nak bergerak”jawab Faizal.
“habis tu kau dah makan ke belum ni?”tanya Ghani.
“dah makan roti tadi. Ok lah bang. Saya nak kencing ni. Tak tahanlah hehe”kata Faizal lalu melangkah masuk kedalam bilik kecil tandas dan mengunci pintu tandas disebelah tepi kiri.
Ghani hanya tersenyum melihat telatah Faizal.

Tidak lama kemudian Mustafa melangkah masuk ke dalam tandas sambil membawa bekas makanannya.

“bukan main lebat hujan ni”kata Mustafa.
“sejak semalam lagi hujan turun dengan lebat bila menjelang tengah malam”jawab Ghani.
“ini kalau nak pergi meronda pun susah ni”kata Mustafa.
Ghani hanya mengangguk setuju.
“hmm jadi memang tak ada lelaki yang guna kereta Kenari disini?”tanya Ghani
Mustafa mengelengkan kepala.
“mmm kau kenal tak semua nama pekerja lelaki dikilang ini?”tanya Ghani
“tak semua aku kenal lah. Kenapa?”tanya Mustafa
“aku cari budak lelaki yang namanya Junaidi”kata Ghani.
“Junaidi?”Mustafa pelik
“ye Junaidi. Kawan aku cakap, yang dia kerja disini. Tapi selalunya kerja waktu pagi. Junaidi tu guna kereta Produa Kenari”jelas Ghani
Mustafa kelihatan termenung seketika.
“Junaidi? Guna kereta Kenari?” Mustafa cuba ingat.
“ye. Kau kenal ke dia?”
“mmmm kalau dulu macam pernah dengar nama Junaidi..tapi kenapa kau cari dia?”tanya Mustafa
“kalau kau kenal dia, esok bawa aku pergi jumpa dia”kata Ghani
“aku tak pernah pergi penjara. Tak nak lah aku pergi.”
“penjara?”Ghani hairan
“kalau betul lah budak Junaidi yang kau cari ni, dia sudah 2 tahun meringkuk kat dalam tu”kata Mustafa
“2 tahun?”Ghani bertambah hairan
“ye. Dulu ada budak nama Junaidi kerja disini. Tapi aku tak ingat pula dia bawa kereta Kenari atau Kembara..budak tu dah tak kerja disini lagi sebab ditangkap polis atas kesalahan membunuh.. seingat aku dulu, budak Junaidi itu membunuh seorang lagi pekerja kilang disini.. Junaidi belasah budak tu sampai mati. Retak kepala budak yang dibelasahnya tu. Orang cakap Junaidi tu bergaduh dengan budak tu sebab Junaidi tak suka budak tu bercinta dengan adik perempuan dia. Ada orang lain cakap Junaidi pukul budak tu sebab budak tu nak kecoh rahsia Junaidi.. entahlah, aku tak tahu mana satu yang benar. Sekarang Junaidi dihukum penjara seumur hidup atas kesalahan membunuh tu dan ada orang beritahu yang adik perempuan dia dihantar ke hospital gila..macam-macamlah yang jadi didunia sekarang ni..”cerita Mustafa.
Ghani tergamam. Kaku tidak bersuara hanya memandang mustafa mencuci bekas makanannya.
“kawan kau tak beritahu ke cerita sebenar fasal junaidi ni?”tanya Mustafa.
Ghani mengelengkan kepala.
“kau tahu...siapa budak yang Junaidi bunuh tu?”tanya Ghani dalam nada perlahan.
“mmm... tak ingatlah.. tapi tak salah aku.. budak-budak kilang ni panggil..jai..jal..zal..macam tu la bunyinya..”
'Faizal??'getus hati Ghani lalu menoleh ke arah pintu bilik tandas tepi yang berkunci itu.
“kau jangan lupa buat rondaan lepas ni, hujan dah makin reda. Kalau nak guna payung, kat belakang pintu pondok kawalan ada payung.”kata Mustafa.
“ye..”Ghani menganguk faham sambil melihat Mustafa berlalu keluar dari tandas.
Pintu bilik tandas yang tepi paling kiri itu terbuka. Ghani tersentak. Ghani menelan air liurnya. Ghani menoleh perlahan-lahan ke arah itu.
“ab..abang..”suara perlahan memanggil Ghani.
“Ya..Allah!”Ghani terkejut melihat Faizal sayu yang menitiskan air matanya sambil kepalanya berlumuran darah. Tubuh Ghani terkaku dan jantung Ghani berdegup kencang melihat Faizal menangis dalam keadaan yang begitu teruk dan menakutkan. Pandangan Ghani mula gelap. Ghani pengsan.

“Pakcik tu pengsan?”tanya lelaki yang berpakaian kemas seragam pengawal keselamatan.
“ye. Pakcik tu pengsan lepas tengok hantu tu.”kata pekerja kilang yang berdiri bersama dengan pengawal keselamatan itu.
“lepas tu apa jadi dengan pakcik tu?”tanya pengawal keselamatan
“dia berhenti kerja. Dia sambung jadi pekebun di kampung semula”lelaki itu menghembuskan asap rokok.
“boleh tahan juga kau reka cerita hantu. Boleh buat filem ni hehehehe..wei oklah aku nak pergi sambung meronda kawasan kilang ni. Nanti marah pula bos kalau dia tahu aku mengular. Aku dah lah pekerja baru. Tak fasal-fasal nanti kena buang kerja pula.”kata pengawal keselamatan itu.
“hahahaha ok-ok. Pergilah”
“tapi sebelum tu, boleh minta rokok sebatang tak?”
“mmm ok sekejap”
“tu tanda lahir kau ye?”tanya pengawal keselamatan ketika melihat leher pekerja kilang itu.
“ye. Nah sebatang je”kata pekerja kilang itu ketika menghulurkan kotak rokok.
“hehe terima kasih. Nanti aku ganti balik.”kata pengawal keselamatan itu lalu berjalan pergi. Pekerja kilang itu hanya tersenyum.
Langkah pengawal keselamatan itu terhenti seketika.
'tanda lahir kat leher?'fikir hati pengawal keselamatan itu. Tiba-tiba mata pengawal keselamatan itu terbeliak dan lalu menoleh kebelakang.
“Faizal!!”
pekerja kilang itu sudah tiada berdiri disitu.




-TAMAT-

11 comments:

  1. hehehe pandai kau buat lawak ya khuzai... hehehe

    ReplyDelete
  2. Yes!! Terbaekik punya story !!!......

    ReplyDelete
  3. Gabungan plu, hantu, keluarga, ... Terbaik!!

    ReplyDelete
  4. buat saspen jer crita ni. tpi best

    ReplyDelete
  5. cool...... tak sangka ending cukup saspen.......terbaek.....

    ReplyDelete
  6. Ending yang sangat bagus. Unpredictable :)
    Please keep on writing. Karya kau semua kalau jual Bestseller, tapi sayang kekangan undang2 kuburkan karya ber'genre sejenis.

    ReplyDelete
  7. bagus cerita ni.. tahniah

    ReplyDelete